|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / KRI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
KRI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Krizová intervence
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi v oblasti krizové intervence.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování případové studie, zkouška ústní.
|
Obsah
|
1. Charakteristika pojmů vztahujících se ke krizové intervenci - krize a krizová situace, mimořádná událost, mimořádná situace
2. Krize v životě člověka
3. Konfliktní situace, reakce na konflikt, úspěšné zvládnutí konfliktů
4. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací
5. Spouštěče krize, specifičnost krizových situací, typy a průběh krizí,
6. Chování v krizi, reakce na krizové situace, techniky vyrovnávání s krizovou situací
7. Krizová intervence, zásady práce s lidmi v krizi, etické aspekty krizové intervence
8. Principy a cíle krizové intervence
9. Základní fáze procesu krizové intervence
10. Sociální opora v krizi, zařízení krizové intervence, neformální pomoc v krizi
11. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka.
12. Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
PhDr. Mgr. Michal Svoboda, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9950-1.
-
Základní:
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Základní:
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
Základní:
Jedlička, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Rozšiřující:
PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2.
-
Rozšiřující:
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Rozšiřující:
MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-47-1.
-
Doporučená:
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
Doporučená:
Vodáčková. Krizová intervence 4., aktualizované vydání. Nakladatelství Academia. 2020.
-
Doporučená:
Vymětal, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
-
Doporučená:
Zvírotský, M., Bendl, S., Richterová, M. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. UK Praha. 2021.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
efektivně komunikovat |
rozpoznat aktuální psychický stav |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat rozpoznat krizovou situaci
diagnostikovat typ a formu krizové intervence
posoudit chování lidí v krizové situaci
respektovat etické aspekty krizové intervence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat získané poznatky do praxe
řešit konfliktní situace
poskytnout sociální podporu v krizi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|