|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / OHVB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
OHVB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Osobnostní a hlasová výchova B
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj osobnosti studenta z pohledu psychosomatických studií. Hlavním zájmem rozvoje je hlas, jako prostředek verbálního projevu. Součástí kurzu je rozvoj dalších činitelů ovlivňující hlasovou dispozici jedince: aktuální emoční stavy, zvládání trémy, práce s tělem, vztah k sobě samému, paralingvistické aspekty řeči atd. Rozvoj osobnosti studenta bude směrován k potřebám výkonu pedagogické profese.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční forma studia: Aktivní účast na seminářích, domácí realizace doporučených cvičení, samostudium teoretických poznatků, seminární práce kasuistika mapující charakteristika vybrané osobnosti a hlasového vyjádření.
Kombinovaná forma studia: Aktivní účast na úvodní a závěrečné konzultace, samostudium na základě studijních materiálů, zvládnutí vybraných základních hlasově-revitalizačních cvičení, seminární práce kasuistika mapující charakteristika vybrané osobnosti a hlasového vyjádření.
|
Obsah
|
1. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.
2. Vnímání hlasu vlastního, vnímání hlasu druhých.
3. Sluchová analýza komparace hodnocení.
4. Faktory, ovlivňující vnímání a hodnocení hlasu
5. Video (audio) nahrávka nástroj sebereflexe a učení
6. Příklady výrazných hlasových/řečových projevů z psychologického pohledu
7. Hlas ve vybraných psychoterapeutických konceptech.
8. Osobnostní rozvoj a hlasová výchova
9. Emoce a hlas
10.Nevědomí, spontánnost a hlas
11.Kasuistiky vznik a řešení hlasových poruch
12.Hygiena sluchu zdravotní akustické normy.
13.Reflexe kurzu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cséfalvay, Zsolt; Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
-
Základní:
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
Základní:
VYDROVÁ, J. et al. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.
-
Základní:
FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat fyziologii hlasu a vyjmenuje principy hlasové hygieny,
|
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých,
|
- vysvětlit souvislost hlasu s psychickým prožíváním.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení,
|
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- analyzovat různé mluvní projevy z hlediska věcného důrazu, kvality hlasotvorby, osobnostního typu a psychického prožívání subjektu, |
- uvést, v kterých oblastech a jakým způsobem může svůj projev zkvalitňovat. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- předvést doporučená cvičení (v rámci studijní skupiny), |
- na základě kasuistiky komparovat osobnostní charakteristiku člověka s jeho hlasovým projevem (případně hlasovou poruchou) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|