|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PPASP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PPASP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychopatologie pro sociální pedagogy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty podrobnými a ucelenými vědomostmi z oblasti obecné a speciální psychopatologie a vybavit je potřebnými kompetencemi pro jednání s osobami s psychickou poruchou
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: Využití znalostí psychopatologie v praxi sociálního pedagoga
Zkouška
|
Obsah
|
1. Předmět psychopatologie a její základní kategorie.
2. Problematika normality osobnosti.
3. Etiopatogeneze duševních poruch, nové výzkumy v této oblasti. Transkulturální charakteristika psychických poruch.
4. Poruchy pudů a instinktů.
5. Poruchy vnímání a obrazotvornosti.
6. Poruchy paměti a pozornosti.
7. Poruchy emotivity. Poruchy vědomí a jednání.
8. Poruchy osobnosti.
9. Mentální retardace, omyly metabolizmu.
10. Neurotické poruchy, vývoj názorů na etiologii neurotických poruch.
11. Afektivní poruchy, schizofrenie a duševní poruchy s bludy.
12. Organicky podmíněné duševní poruchy.
13. Specifika psychických poruch u dětí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Základní:
Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 3. rozš. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-70-9.
-
Doporučená:
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Doporučená:
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Doporučená:
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinum první. 2011. ISBN 978-80-246-2866-0.
-
Doporučená:
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie
|
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti
|
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zvolit vhodný sociálně psychologický přístup k osobnosti druhého
|
- realizovat systematické pozorování
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit etiopatogenezi duševních poruch
|
- objasnit transkulturální charakter psychických poruch
|
- popsat klinické obrazy jednotlivých duševních poruch
|
- v obecné rovině odhadnout prognózu jednotlivých duševních poruch
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientačně odlišit normu od patologie v kazuistické studii
|
- aplikovat adekvátní formy jednání s duševně nemocnými a narušenými jedinci
|
- interpretovat nové výzkumy v oblasti speciální psychopatologie
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|