|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PPSD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PPSD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogicko-psychologická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
19 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PPD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s metodami poznávání osobnosti žáka, které může využívat učitel při pedagogické činnosti. Předmět je zaměřen na diagnostický proces. Studenti si osvojí zásady práce s klinickými a testovými metodami s ohledem na respektování podmínek jejich kvality.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři. Individuální a týmová práce s diagnostickými metodami.
|
Obsah
|
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti (cíle, zaměření, rozsah).
2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele (cíle, obsah, limity).
3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti (používání diagnostických metod, nakládání s
diagnostickým materiálem)
4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem (specifika diagnostiky dětí a dospívajících, limity
vycházející z učitelské role).
5. Klinické metody a testové metody (klasifikace, přednosti a nedostatky)
6. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi.
7. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní).
8. Zásady konstrukce systematického pozorování (pozorování vs. hodnocení, registrace,
škálování).
9. Vedení zjišťovacího rozhovoru. (podmínky, průběh, typy a sled otázek).
10. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků (zdroje, možnosti interpretace).
11. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol.
12. Validita výkonové zkoušky (konstrukce obsahově a konstrukčně validního didaktického testu).
13. Osobnostní dotazníky v rukách učitele (zadávání, vyhodnocení, interpretace osobnostního dotazníku pro žáky).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Základní:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Základní:
Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
Doporučená:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Doporučená:
Blackmore, Susan; Hart-Davis, Adam. Otestujte své psychické schopnosti. Vyd. 1. Praha : Aurora, 1997. ISBN 80-85974-39-8.
-
Doporučená:
Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
-
Doporučená:
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat psychické stavy a procesy, |
popsat strukturu osobnosti, |
charakterizovat specifika staršího školního věku a adolescence. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
správně používat odborné pojmy z obecné, vývojové a sociální psychologie, |
funkčně a efektivně komunikovat. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit význam ped. psych. diagnostiky,
|
charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele, |
popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících, |
klasifikovat diagnostické metody. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat funkční pozorování, |
vést diagnostický rozhovor, |
navrhnout validní výkonovou zkoušku, |
zadat a vyhodnotit osobnostní dotazník, |
s odborným vhledem analyzovat spontánní výtvor žáků. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|