|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSKRE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSKRE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie kreativity
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 30
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit se s pojmem kreativita a pochopit význam rozvíjení kreativity jedince.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce.
Plnění dílčích úloh vyplývajících z výuky.
Vypracování závěrečné seminární práce na zadané téma v rozsahu 6-8 normostran textu včetně seznamu citované odb. literatury.
|
Obsah
|
1) Definice a druhy kreativity.
2) Vlastnosti tvůrčí osobnosti.
3) Význam kreativity pro život.
4) Druhy kreativity.
5) Fáze tvůrčí činnosti.
6) Brainstorming.
7) Osvojování technik rozvoje tvořivosti.
8) Rozvíjení divergentního myšlení.
9) Pružnosti a samostatnosti při řešení problémových úloh.
10) Trénování představivosti a fantazie.
11) Seznámení s kreativními hrami a cvičeními.
12) Seznámení s technikami rozvoje kreativity dětí i dospělých.
13) Osvojení teoretických poznatků z oblasti psychologie myšlení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.
-
Doporučená:
Dacey, John S.; Fiore, Lisy B.; Lennon, Kathleen H. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů ; z anglického originálu přeložil Jan Adámek. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-903-9.
-
Doporučená:
Emilie Franková. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024733173.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
-
Doporučená:
KIRST, W., DIEKMEYER, U. Trénink tvořivosti : [hry a cvičení pro děti a dospělé]. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-227-0.
-
Doporučená:
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- srozumitelně vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie, |
- vysvětlit specifika jednotlivých vlastností osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vytvořit a prezentovat vlastní projekt, |
- posoudit úroveň myšlenkových operací dětí mladšího školního věku, |
- odlišit úkoly podporující rozvoj divergentního a konvergentního myšlení, |
- rozlišit kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího děje. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit pojem kreativita,
- posoudit vlastní kreativitu,
- rozlišit tvůrčí a netvůrčí osobnost,
- zdůvodnit význam rozvíjení kreativity žáků,
- rozpoznat druhy kreativity,
- seznámit se základními metodami rozvíjení kreativity u dětí mladšího školního věku (pro skupiny a jednotlivce).
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozlišit mezi tvůrčím a netvůrčím procesem,
- identifikovat hranice vlastní kreativity,
- rozpoznat bariéry tvořivosti a aplikovat jednotlivé metody rozvíjení tvořivosti do vyučovacího procesu,
- navrhnout vlastní metodiku pro rozvíjení kreativitu u dětí mladšího školního věku. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|