|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSOU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSOU
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie osobnosti učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
14 / -
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 60
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/DEPS a KPS/9DEPS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/PEPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dovést studenta k osvojení si základních poznatků týkajících se osobnostních vlastností učitele. Naučit studenta porozumět sociálním interakcím mezi učitelem a žákem. Prohlubovat jeho znalosti v náročných pedagogických situacích a naučit ho aplikovat získané poznatky ve školní praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, její prezentace na semináři, sebereflexe osobnostních předpokladů k výkonu učitelského povolání
|
Obsah
|
1. Typologie osobnosti učitele.
2. Motivace k učitelství (logotrop, paidotrop).
3. Struktura osobnosti učitele.
4. Seberegulační vlastnosti.
5. Obecné schopnosti učitele.
6. Tvořivost učitele.
7. Temperament učitele a jeho projevy.
8. Pedagogické schopnosti učitele (didaktické, konstruktivní, percepční, expresivní, komunikativní,
organizační).
9. Sociální interakce učitel - žák.
10. Komunikace učitel - žák.
11. Komunikace učitel - rodiče.
12. Učitelský sbor - komunikace.
13. Vztah učitel a vedení školy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Bc. Alena Bláhová (100%),
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (25%),
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (75%),
Mgr. et Mgr. Ivana Mašková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Bc. Alena Bláhová (100%),
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ivana Mašková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Drapela, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.
-
Základní:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Základní:
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Rozšiřující:
Kucharská, Anna; Švancarová, Daniela. Bezstarostné roky? : kroky a krůčky předškolním věkem : poradenství pro rodiče. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1105-9.
-
Rozšiřující:
Lazarová, Bohumíra, 1958-. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi / Bohumíra Lazarová. Brno : Paido, 2008, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
-
Doporučená:
Langová, M. : Učitel v pedagogických situacích. Karolinum Praha, 1992.
-
Doporučená:
HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Doporučená:
Pařízek, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v terminologii psychologie osobnosti |
Student vysvětlí základní pojmy vztahující se k obsahu předmětu; definuje osobnost a její strukturu v souvislosti s osobností učitele a vykonávání učitelské role.
Student analyzuje specifika učitelské profese.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student správně používá oborovou terminologii;
Student aplikuje teoretické znalosti do školní praxe. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student si rozvíjí kompetence k vykonávání učitelské profese - srozumitelně komunikuje, navazuje pozitivní sociální kontakty, empaticky řeší problémy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat základní typologie osobnosti učitele,
- charakterizovat strukturu osobnosti učitele,
- definovat specifické schopnosti učitele,
- objasnit specifika komunikace učitel - žák, učitel - rodiče,
- vymezit psychologické aspekty vztahu učitele k vedení školy a ke spolupracovníkům. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- identifikovat vlastní převažující motivaci k výkonu učitelské role,
- reflektovat vlastní dispozice pro výkon učitelské role,
- diagnostikovat zdroje problémů v interakci učitel žák na modelové situaci,
- předvést rozhovor s rodičem žáka,
- navrhnout možnosti minimalizace dopadů osobnostních rizik do pedagogické praxe. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|