|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSTE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychoterapie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopit smysl psychoterapie, získat přehled základních psychoterapeutických škol a směrů, osvojit si psychoterapeutické metody a možnosti jejich využití.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce na téma zvoleného psychoterapeutického přístupu, zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Psychoterapie, definice a základní rozdělení.
2. Cíle psychoterapie, společné faktory psychoterapie, efekt psychoterapie.
3. Psychoterapeutický přístup.
4. Psychoanalýza, Jungovská psychoterapie, Adlerovská psychoterapie.
5. Behaviorální psychoterapie, kognitivně behaviorální terapie.
6. Rogerovská psychoterapie, logoterapie, transpersonální psychoterapie.
7. Metody a techniky psychoterapie.
8. Role nemoci v životě, útěk do nemoci.
9. Patogenní charakter interpersonálních vztahů.
10. Podpůrná psychoterapie.
11. Vlastnosti terapeuta, terapeutický vztah.
12. Efektivní komunikace mezi klientem a pracovníkem pomáhající profese.
13. Vzdělávací systémy v psychoterapii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-657-8.
-
Doporučená:
Rogers, Carl Ransom. Být sám sebou : terapeutův pohled na psychoterapii. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0796-2.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, J. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0723-3.
-
Doporučená:
Frankl, Viktor Emil. Utrpení z nesmyslnosti života : psychoterapie pro dnešní dobu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1038-2.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy a kategorie z psychologie osobnosti, |
- charakterizovat psychologické směry. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- analyzovat případovou studii. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat psychoterapii jako vědní disciplínu, |
- definovat základní psychoterapeutické pojmy, |
- popsat stěžejní psychoterapeutické směry.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- posoudit možnosti aplikace psychoterapeutických postupů,
|
- orientačně odhadnout výsledky psychoterapeutického působení vzhledem ke konkrétním psychickým problémům. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|