|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SKOPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SKOPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Školní psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 50
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Příprava a práce školních psychologů u nás a v zahraničí. Bariéry v práci školního psychologa. Specifika psychologické práce s dětmi. Interakce psycholog - učitel - rodič - žák. Spolupráce školního psychologa s rodinami žáků. Využití psychodiagnostiky v práci školního psychologa. Praktická sociometrie v práci školního psychologa. Psychologická práce s problémovými žáky. Účast školního psychologa v profesionální orientaci žáků. Spolupráce školního psychologa s Centrem volného času.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminárního úkolu, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Školní psychologie v systému věd - vývoj, aktuální stav
2. Činnosti školního psychologa.
3. Školní psycholog v procesu poznávání a řízení školní třídy.
4. Diagnostické činnosti školního psychologa.
5. Školní psycholog a jeho činnosti v oblasti prevence a řešení nevhodného chování žáků.
6. Poradenské činnosti školního psychologa
7. Podíl ŠP na formování jedincova já, jeho sebepojetí a sebehodnocení
8. Metodická práce ŠP, jeho účast na vzdělávací činnosti školy
9. Podíl školního psychologa na úspěšné práci učitele.
10. Podíl školního psychologa na úspěšnosti žáka
11. Kazuistika žáků.
12. Evaluace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2014.
-
Doporučená:
SLEZÁČKOVÁ, A. ). Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada, 2012.
-
Doporučená:
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Doporučená:
Kimberly A. Schonert-Reichl, Robert W. Roeser. Handbook of Mindfulness in Education: Integrating Theory and Research into Practice. Springer, 2016. ISBN 978-1493974955.
-
Doporučená:
HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
-
Doporučená:
Koluchová, Jarmila; Morávek, Svatopluk. Psychologická diagnostika dětí a mládeže : Určeno pro posl. filozof. a pedagog. fak. Univ. Palackého. Olomouc : Univ. Palackého, 1990.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Doporučená:
Bentham Suzan. Psychology and Education. Taylor & Francis Ltd, 2006. ISBN 9780415227636.
-
Doporučená:
Matějček, Z. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. Praha Horizont, 1987.
-
Doporučená:
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Doporučená:
Klímová, Marta; Buriánová, Jana; Hrabal, Vladimír. Teorie a praxe výchovného poradenství : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. skupiny stud. oborů učitelství na pedagog. a filozof. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
podmínkou jsou znalosti obsažené v předmětech RPEPS, PEPSB |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti získají znalosti z oblasti školní psychologie, budou schopni analyzovat školní realitu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|