|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / VPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
VPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/VYPSC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty souborem základních vědomostí a dovedností z oblasti ontogenetické psychologie se zaměřením na jednotlivé vývojové periody, variabilitu psychického vývoje a jeho podmíněnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na zadané téma, individuální prezentace hlavních závěrů. Splnění didaktického testu na min. 80 %, zkouška.
|
Obsah
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, zákonitosti vývoje.
2. Periodizace psychického vývoje.
3. Vývoj motorických funkcí, vývoj kresebného projevu.
4. Vývoj poznávacích procesů, vývoj myšlení, vývoj řeči
5. Vývoj emočních procesů, psychická deprivace
6. Vývoj charakteru a morálních vlastností.
7.-8. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
9--10. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
11.-12. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
13. Poruchy vývoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (50%),
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (50%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (50%),
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Základní:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie,
rozeznat hlavní směry psychologického myšlení,
nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény,
rozpoznat jejich vývojová specifika,
aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit jednotlivé vývojové periody |
- objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku |
- rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů |
- vysvětlit genezi osobnosti |
- zhodnotit základní ontogenetické teorie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- určit odchylky normálního vývoje
|
- reflektovat vlastní osobnostní předpoklady pro práci s dětmi
|
- zpracovat základní anamnézu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|