|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZDPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZDPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotnická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy zdravotnické psychologie a sociální psychologie, se zvláštním zřetelem na problematiku sociální komunikace, percepce a chování osobnosti v náročných životních situacích ve zdravotnické praxi.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na výuce, seminární práce, souhrnný test, ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Zdravotnická psychologie - vymezeni pojmu, uplatnění psychologie ve zdravotnictví, problematika nemoci, osobnost záchranáře, profesně odborné předpoklady. Autoplastický obraz nemoci, postoj nemocného k nemoci.
2. Psychická odezva na onemocnění -Pacienti v přednemocniční péči, mimořádná událost , prevence vzniku hromadné paniky, fáze katastrofy v komunitě.
3. Problematika strachu a úzkosti - definování základních pojmů, primární příznak, tělesné projevy, vývoj úzkosti a strachu, psychologické přístupy, jak jednat s nemocným ve strachu a úzkosti.
4. Problematika bolesti - definice WHO, typy bolesti, akutní bolest, chronická bolest, bolest u dětí, psychologické postupy, terapie bolesti, mýty o dětské bolesti, měření bolesti.
5. Agresivita ve zdravotnické praxi.
6. Setkání se smrtí, M.K.Ross - reakce na infaustní prognózu.
7. Komunikace v přednemocniční péči, specifické typy komunikace - komunikace s dítětem, s handikapovanými, s geriatrickým pacientem
8. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres, postraumatická stresová porucha. Frustrace, deprivace, konflikt
9. Krizová intervence, psychologická první pomoc, podpůrný rozhovor, suicidium.
10. Syndrom vyhoření, psychohygiena.
Cvičení:
1.-2. Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka. Modelové situace - postoj k nemoci.
3.-4. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi, rozhovor s pacientem různého věku (senior, dítě), příbuznými.
5.-6. Nácvik komunikace mezi dispečinkem a volajícím, mezi záchranářem a pacientem, komunikace s rodinnými příslušníky, se svědkem události.
7.-8. Subjektivní prožívání bolesti, psychologické prostředky k redukci bolesti, strachu a úzkosti.
9.-10. Nácvik komunikace s pacientem s poruchou sluchu, zraku, poruchou řeči, MR.
11.-12. Diagnostika syndromu vyhoření. Jak se vyhnout syndromu vyhoření. Relaxace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (70%),
-
Cvičící:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
-
Základní:
Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Základní:
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Základní:
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit psychické odezvy na onemocnění a smrt v kontextu náročných životních situací, |
- charakterizovat problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a adekvátní přístupy zdravotníka, |
- definovat a popsat syndrom vyhoření, |
- popsat projevy akutní reakce na stres, |
- objasnit problematiku posttraumatické stresové poruchy, |
- charakterizovat krizovou intervenci a psychologickou první pomoc. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- aplikovat specifický přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí, strachem a u agresivních pacientů, |
- používat psychologické prostředky k redukci bolesti, strachu a úzkosti, |
- uplatňovat psychohygienické principy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|