|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZDPS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZDPS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zdravotnická psychologie I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou zdravotnické psychologie, vymezit a osvojit si základní odborné návzvosloví a přijmout bio-psycho-sociální model nemoci, aplokovat sociální dovednosti v souvidlosti s ergoterepeutickou praxí.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtového testu na 80 %.
|
Obsah
|
Osnova přednášek :
1) Předmět psychologie osobnosti, struktura osobnosti, poruchy osobnosti
2) Motivace, zákonitosti motivace, třídění potřeb
3) Charakter, postoje a jejich utváření, seberegulační vlastnosti
4) Temperament, typologie temperamentu
5) Schopnosti, vlohy, inteligence
6) Frustrace, deprivace
7) Stres, prevence a management stresu
8) Předmět vývojové psychologie, základní vývojové teorie
9) Prenatální a novorozenecké období
10) Kojenec a batole
11) Předškolní a mladší školní věk
12) Starší školní věk a adolescence
13) Dospělost a stáří
Osnova cvičení:
Práce s vybranými osobnostními dotazníky za účelem hlubšího sebepoznání
Psychologické intervence k redukci stresu a zvýšení duševní pohody (např. techniky pozitivní psychologie, všímavost)
Prezentace studentských projektů k vybranému vývojovému období
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Kroupová (40%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (70%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
Základní:
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
Základní:
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Základní:
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Základní:
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Základní:
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
-
Základní:
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
Doporučená:
Kern, Hans. Přehled psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-121-2.
-
Doporučená:
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Žádné specifické předpoklady. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Žádné specifické dovednosti. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka vysvětlí postoje nemocného k nemoci, charakterizuje psychologickou problematiku nemoci, popíše problematiku adaptace na hospitalizaci a preventivní přístup zdravotníka, charakterizuje problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a přístup zdravotníka, popíše psychologickou problematiku nemocných u smyslového, mentálního i tělesného handicapu, charakterizuje roli zdravotníka a specifika komunikačních dovedností ve zdravotnické praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka analyzuje postoje nemocného k nemoci,aplikuje specifiký přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí a strachem, charakterizuje nemoc jako svízelnou životní situaci, aplikuje vhodný přístup a redukuje akutní i chronickou bolest u nemocného, prakticky aplikuje vhodný přístup a zná specifika vztahu mezi zdravotníkem a nemocným. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|