|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / 9DIS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
9DIS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika RJ pro SŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/DIDS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vstupním kurzem Didaktiky RJ pro SŠ a zaměřuje se na obecnější otázky didaktiky cizích jazyků (DCJ). Přednášky definují DCJ jako vědu, vymezují její základní kategorie a pojmy, vystihují její obsah a cíle, určují její vědní horizontální a vertikální "okolí", vztah DCJ k jiným vědám. Ukazují provázanost všech činitelů a podmínek cizojazyčného vyučování-učení. Vysvětlují lingvistické a psychologické základy výuky CJ. Pojmenovávají specifika učitele cizího jazyka, typologizují studenta zejména se zřetelem na kategorii středoškolských studentů, klasifikují učební strategie učení se CJ a autonomní učení. Popisují historický vývoj metod výuky CJ a současné trendy, probírají humanizaci cizojazyčného vyučování. Věnují se fenoménu mnohojazyčnosti a specifikům výuky ruštiny jako druhého cizího jazyka. Zaměřují se na metodiku výuky CJ v počáteční i pokročilejší fázi. Vedou studenty ke zvládnutí základní terminologie lingvodidaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině. Minimálně jednu přednášku nebo jeden seminář vede odborník z praxe jako workshop.
Semináře rozvíjejí praktické didaktické dovednosti studentů s pedagogickou reflexí a sebereflexí v rámci mikrovýstupů. Důraz je kladen na práci s učebnicemi používanými ve školní praxi s oporou o interaktivní tabuli. Studenti pracují s RVP a ŠVP. Zkoušejí a diskutují vybrané metody a didaktické postupy. Zakládají si portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zapojení v rámci interaktivní přednášky. Splnění závěrečného znalostního testu z učiva semestru minimálně na 70%. Příprava a přednesení mikrovýstupu v rozsahu 30 minut (pro pokročilejší fázi výuky RJ, podle učebnic a s využitím vlastních pomůcek a materiálů). Studium odborné literatury.
|
Obsah
|
1. DCJ jako věda a v systému věd. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Principy vyučování-učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 5. Učitel CJ/RJ a jeho role. Učitelské portfólio. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. 6. Strategie učení se CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu (makročinitelé cizojazyčného vyučování). Od RVP k ŠVP. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. SERRJ úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. 10. Vývoj metod DCJ 2. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. 12. Workshop s učitelem z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz má oporu na courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HENDRICH, J. cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
-
Základní:
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia,, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
-
Základní:
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
Základní:
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Základní:
ŠČUKIN, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Základní:
LEBEDINSKIJ, S. I., GERBIK, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
Základní:
ŠČUKIN, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Základní:
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes : inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
Základní:
ŠČUKIN, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
-
Základní:
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Základní:
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
Základní:
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
Doporučená:
Cizí jazyky.
-
Doporučená:
MOSKOVKIN, L. V. a ŠČUKIN, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
-
Doporučená:
Russkij jazyk za rubežom.
-
Doporučená:
PETRIKOVÁ, A., KUPRINA, T., GALLO, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
Doporučená:
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového stolet. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
-
Doporučená:
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou definovány |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student ovládá základní terminologii didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině. Student se orietuje v dějinách výuky CJ. Student zvládá charakterizovat činetele vyučovacího procesu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|