|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / AM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
AM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Analýza mediatextu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout mediální, informační a komunikační kompetence studentů na základě práce s aktuálními autentickými mediatexty. Semináře poskytnou studentům přehled o charakteru současných médií v RF, seznámí je s žánry převážně zastoupenými v současném mediálním diskurzu a specifiky publicistického stylu. Obsahová a sémantická analýza textů podpoří povědomí o novodobých tendencích vývoje ruské společnosti, o aktuálně probíhajících událostech a jejich mediální prezentaci. Rozebírány budou také persvazivní techniky médií, kurz posílí kritickou práci se zdroji a kritické myšlení studentů jako takové. Studenti budou procvičovat všechny řečové dovednosti a osvojovat si nejnovější slovní zásobu, analyzovat syntaktické a stylistické zvláštnosti v současné ruské publicistice.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné sledování aktuální publicistiky v rusko-českém srovnání prezentace na semináři, písemná seminární práce: obsahová a sémantická analýza vybraného mediatextu (5 nms).
|
Obsah
|
1. Přehled současných ruských masmédií, jejich členění a zaměření.
2. Současná ruská publicistka (osobnosti, styl, pravidla).
3. Rozhlasová, televizní a internetová publicistika.
4. Praktická analýza publicistického stylu. Jazykové prvky publicistického stylu.
5. Práce s vybranými publicistickými žánry.
6. Persvazivní funkce médií. Sociálně-politické souvislosti v mediálním diskurzu.
7. Vizuální složka mediatextu, reklamní text, plakát, komiks, koláž atd.
8. Nejnovější slovní zásoba na základě mediatextu.
9. Analýza zpracování vybraných aktuálních publicistických témat.
10. Základy sémantické a diskurzivní analýzy publicistického textu.
11. Od publicistiky k literatuře (fenomén tlustých žurnálů) tradice a nový přístup.
12. Minulost a budoucnost ruské publicistiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
Pro předmět je vytvořen kurz v Moodlu.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=2814
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NOVIKOVA, M.L. Kratkij učebnyj slovar' gazetnoj leksiki. Moskva: "Kanon+, 2015. ISBN 978-5-88373-471-6.
-
Základní:
VERŠININ, A.P. Medialeksikon: slovar'-spravočnik.. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo Professija, 2015. ISBN 978-5-904757-84-7.
-
Základní:
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
Základní:
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
Základní:
GAZDA, J., POSPÍŠIL, I. Proměny jazyka a literatury v současných ruských textech.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044265.
-
Základní:
ADAMKA, P. Ruská publicistika. Jazyk.. Nitra, 2011. ISBN 9788080948382.
-
Doporučená:
AKOPOV, A. I. Analitičeskije žanry publicistiki. Pismo. Korrespondencija.. Rostov-na-Donu: Rostovskij universitet, 1996.
-
Doporučená:
HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-513-3.
-
Doporučená:
GROMOVA, L.P. Istorija russkoj žurnalistiki 18.?19. vekov: učebnik.. Sankt-Petěrburg: Izdatěľstvo SPbGU, 2013. ISBN 978-5-288-05480-8.
-
Doporučená:
SOLGANIK, G. J. Jazyk sovremennoj publicistiki. Sbornik statěj.. Moskva: Nauka, 2007. ISBN 978-5-89349-743-4.
-
Doporučená:
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
Doporučená:
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
Doporučená:
Medialingvistika slavjanskich stran: monografija. Moskva, Flinta, 2020. ISBN 978-5-9765-4478-9.
-
Doporučená:
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
Doporučená:
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
Doporučená:
Alefirenko, N. F. a kol. Russkij jazyk v masmédia. Sankt-Peterburg, S.-P. gosudarstvennyj universitet, Fakul?tet žurnalistiki, 2013. ISBN 978-5-9651-0724-7.
-
Doporučená:
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
Doporučená:
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišit funkční styly |
stručně definovat publicistický styl |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B.2 |
číst publicistické texty v originále |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat důležitá ruská masmédia |
charakterizovat publicistické žánry |
popsat persvazivní funkci médií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést jazykovou analýzu mediatextu |
provést základní sémantickou analýzu mediatextu |
provést základní diskurzivní analýzu mediatextu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|