|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / DIDS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
DIDS3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika RJ pro SŠ 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika 3
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky se soustředí na metodiku výuky řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení a poslech s porozuměním) ve všech jejich aspektech (lingvistická a psychologická východiska, klasifikace, typologie jazykových, řečových a komunikativních cvičení, tradiční a aktivizační přístupy, motivace, hodnocení a testování, zpracování v učebních souborech pro výuku ruského jazyka na SŠ atd.), dále na využití překladu ve výuce RJ na SŠ a na rozvíjení textové kompetence žáků obecně. Zaměřují se na projektovou metodu výuky a její využití ve výuce CJ. Rozebírají problematiku hodnocení a testování a chybu v tradičním a moderním pojetí. Seznamují s teorií a praktickým využitím EJP a SERRJ. Věnují se průřezovým tématům a klíčovým kompetencím RVP na hodinách ruštiny, zařazení mezipředmětových vztahů a metodě CLIL Podávají přehled možnost í zapojení ICT prostředků do výuky CJ. Definují interkulturalitu a sociokulturní přístup ve výuce cizích jazyků, shrnují použití autentických (versus adaptovaných) materiálů (práce s písní, filmem a mapou ve výuce CJ). Přednášky uvádějí studenty do metodiky práce s uměleckou literaturou ve výuce cizího (ruského) jazyka na ZŠ. Je poukázáno na multifunkčnost využití literárního textu (cíl jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací a cíl porozumění uměleckému textu), na jeho potenciál v rozvíjení klíčových kompetencí žáků (kreativita, komunikace, hodnoty, postoje, praktická etika). Minimálně jednu přednášku nebo jeden seminář vede odborník z praxe jako workshop. Na seminářích studenti aplikují znalostí získané na přednáškách v aktivitách různého typu a rozsahu s důrazem na dovednost vysvětlování a názorné demonstrace. Trénují své prezentační dovednosti, zejména přednesením referátu na aktuální téma DCJ s multimediální oporou a následnou (auto)evaluací. Součástí semináře je zadání a řešení skupinového semestrálního projektu se závěrečnou veřejnou prezentací a evaluací, jehož prostřednictvím si studenti osvojují pravidla projektového řízení a metodiku projektového vyučování. Studenti nadále zkoušejí a diskutují vybrané metody a didaktické postupy. Vyměňují si zkušenosti z pedagogické praxe, diskutují školní realitu, hodnotí vlastní odborný růst v průběhu studia a dávají zpětnou vaznou oborovému didaktikovi. Vedou si portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL). Při didaktickém zpracování textů umělecké literatury shrnují specifika, tendence, témata, souvislosti a význam tvůrčích osobností ruské literatury. Oborová didaktika ruského jazyka pro ZŠ se dále opírá o znalosti a dovednosti studentů získané na předmětech Obecná didaktika pro střední školy zejména co se týče přípravy vyučovací jednotky, provedení mikrovýstupů, témat, jako jsou klíčové kompetence, mezipředmětové vztahy a výukové metody s použitím ICT, a zejména hodnocení. Předmět je napojen na souběžné předmět Pedagogická psychologie pro SŠ a Reflexe a hodnocení kvality výuky, jejichž výstupy aplikuje na výuku daného aprobačbího předmětu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Provedení referátu (inovativní přístupy a současné tendence ve výuce cizích jazyků) v rozsahu 15 minut s prezentací v rámci simulované studentské konference. Aktivní spolupráce na řešení společného projektu. Účast na seminářích 75%.
Zkouška: Ústní výklad a diskuse nad třemi okruhy z předmětu Didaktika RJ, definice vybraných lingvodidaktických pojmů, předložení portfolia pro budoucí učitele cizích jazyků (EPOSTL). Plnění evaluačních aktivit v e-learning
|
Obsah
|
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na SŠ. Plán studia a osobního rozvoje. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Revize portfólia EPOSTL za první rok studia. 2. EJP a SERRJ. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na SŠ. Hodnocení čtení. Gamifikace. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na SŠ. Hodnocení poslechu. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na SŠ. Hodnocení mluvení. Úlohy na rozvíjení mluvení a využití postupu zážitkové pedagogiky. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na SŠ. Hodnocení psaní. Didaktický test jako hodnoticí metoda. 6. Mediace jako pátá řečová dovednost. Metodika terénní výuky. 7. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace. Škály v IKK. Učitel jako interkulturní mediátor. 8. Využití autentických materiálů ve výuce RJ na SŠ. 9. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na SŠ. Metoda CLIL. 10. Klíčové kompetence v DCJ - shrnutí. 11. Průřezová témata v DCJ - shrnutí. 12. ICT a digitální kompetence v DCJ - shrnutí. 13. Simulovaná studentská konference.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v moodle.zcu.cz
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
Základní:
Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
-
Základní:
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Základní:
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Základní:
Russkij jazyk za rubežom.
-
Základní:
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Doporučená:
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Doporučená:
Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka
(Gabriela Klečková, Světlana Hanušová, Michaela Píšová, Věra Janíková, Natalia Orlova, Irena Mašková, Alice Kourkzi, Kamila Kolmašová)
-
Doporučená:
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
-
Doporučená:
Russkij jazyk za rubežom.
-
Doporučená:
Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
Doporučená:
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
38
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ |
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky |
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT |
využívat různých organizačních forem vyučování |
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka |
aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností |
popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ |
objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování |
vysvětlit specifika mimotřídního vyučování ve výuce ruského jazyka na SŠ |
popsat průběh maturitní zkoušky z ruského jazyka |
vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál |
propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu |
do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování |
ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení |
využívat autentické materiály ve výuce RJ na SŠ |
vykazovat prezentační dovednosti |
zvolit efektivní nástroje pro zvládnutí multikulturní situace ve třídě |
využívat různé možnosti pro další sebevzdělávání |
fundovaně diskutovat pedagogickou praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|