|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / DIDZ4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
DIDZ4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika RJ 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/DIDZ3
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je závěrečným svorníkem kurzů Didaktika RJ a pedagogické praxe všech úrovní. tudenti rozebírají závěrečné souvislé studentské pedagogické praxe, vyměňují si zkušenosti, diskutují realitu školní praxe, hodnotí vlastní odborný růst v průběhu studia a dávají zpětnou vaznou oborovému didaktikovi. Semináře seznamují s dalšími účinnými způsoby motivace a aktivizace žáků. Věnují se problematice inkluzivního vzdělávání zejména v aspektu multikulturality a s ohledem na přítomnost ruskojazyčných žáků ve škole Zaměřují se na metodiku řízení mimoškolních aktivit spojených s výukou ruského jazyka (vedení jazykové kroužku, exkurze, studentské soutěže, setkání s rodilými mluvčím, školní výměny, evropské programy pro děti a mládež atd.). Ukazují možnosti dalšího profesního růstu učitele ruského jazyka na ZŠ. Představují odborné a zájmové organizace věnující se výuce CJ a RJ. Proběhne beseda s odborníky z praxe nebo s bývalými absolventy FPE působícími ve školství. Studenti završí portfolio budoucího učitele cizích jazyků (EPOSTL). Oborová didaktika ruského jazyka pro ZŠ se dále opírá o znalosti a dovednosti studentů získané na předmětech Obecná didaktika pro základní školy, zejména pak o znalosti z předmětů Speciální pedagogika pro učitele ZŠ ve vztahu k situaci multikulturní třídy (ruskojazyční žáci), a zvláště je pak navázán na předmět Reflexe a hodnocení kvality výuky v analýze zažitých výukových situací.
|
Požadavky na studenta
|
Provedení referátu na zadané nebo vybrané téma (práce s odbornými časopisy, sborníky a edukačními portály) v rozsahu 30 minut s prezentací, účast na vybrané akci pro učitele ruského jazyka nebo na studentské soutěži, finalizace a předložení portfolia pro budoucí učitele cizích jazyků (EPOSTL). Účast na seminářích 75%.
|
Obsah
|
1. Rozbor pedagogické praxe všech úrovní . 2. Diskuse k aktuálnímu stavu výuky CJ/RJ na ZŠ a k postavení učitele CJ. 3. Celoživotní vzdělávání učitelů RJ. 4. Zájmové a profesní organizace. 5. Práce s rodilými mluvčími na hodinách RJ. 6. Specifika zájmového vzdělávání, vedení jazykového kroužku. 7. Mimotřídní aktivity ve výuce RJ. 8. Návštěva konané žákovské soutěže apod. 9. Exkurze v praxi. 10. Workshop s učitelem z praxe nebo s bývalými absolventy. 11. Opakování k SZZ 1. 12. Opakování k SZZ 2. Případová studie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v moodle.zcu.cz
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Základní:
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 4. Plzeň, 2012.
-
Základní:
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Základní:
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
Základní:
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Základní:
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe.. Bratislava, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
Základní:
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
-
Základní:
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3512-.
-
Základní:
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Rozšiřující:
KPÁVKOVÁ, J.. [et al.]. Pedagogika volného času.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
-
Doporučená:
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga.. Brno, 2015. ISBN 978-80-7485-043-.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6109-5.
-
Doporučená:
ANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S.. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III.. Brno, 2014. ISBN 978 80-210-756-9.
-
Doporučená:
Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům..
-
Doporučená:
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I.,II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). ktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6682-3.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Mám ve třídě cizince. Jihlava, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
-
Doporučená:
Russkij jazyk v sovremennom mire: tradicii i innovacii v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo i v perevode: materialy II meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii.. Moskva: Vysšaja škola perevoda MGU, 2011. ISBN 978-5-91366-271-2.
-
Doporučená:
Russkij jazyk za rubežom.
-
Doporučená:
Fenclová, Marie,; Mišterová, Ivona. Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0154-3.
-
Doporučená:
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit klíčové teoretické a praktické aspekty oborové didakticky ruského jazyka pro vzdělávání v ČR v celém rozsahu disciplíny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komplexně připravit, provést a evaluovat vyučovací jednotku |
shrnout reflexi pedagogických praxí různých stupňů |
komunikovat ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojmenovat specifika mimotřídního vyučování v ruském jazyce |
ilustrovat teoretické odborné znalosti konkrétními příklady z vlastní pedagogické praxe |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat různorodé zdroje a aktivity pro celoživotní vzdělávání v oboru |
aplikovat správné metodické zásady při vedení mimotřídních aktivit |
vyplnit portfólio EPOSTL a vyhodnotit vlastní odborný růst v průběhu studia |
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu |
řešit heterogenní situaci ve třídě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|