|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / JAPRR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
JAPRR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Jazykový proseminář
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako praktická propedeutika k Morfologii RJ a směřuje k vytvoření základního povědomí o ruské gramatice v porovnávacím rusko-českém plánu. Jeho cílem je především osvojení časování sloves (1.a 2. časování) a zvládnutí časování produktivních sloves (1.-5. produktivní třída). Průběžným praktickým procvičováním ve slovních spojeních a krátkých větách si studenti postupně automatizují rovněž skloňování substantiv a adjektiv (základních typů) a rozšiřují slovní zásobu v ruštině. Pozornost je věnována aktivnímu ovládnutí základní gramatické terminologie v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí základní terminologie předmětu (vypracování terminologického slovníčku), tři průběžné testy zaměřené na základní okruhy probírané látky, shrnující zápočtový test (minimální úspěšnost 75 %). Účast na seminářích 75%.
|
Obsah
|
1. Sloveso - základní terminologie; rozbor věty podle slovních druhů, jednoduchá transformační cvičení (časování, skloňování). 2. Produktivní a neproduktivní slovesa v ruštině, procvičování základní terminologie; kmen přítomný. 3. I. a II. časování; procvičování časování sloves 1. produktivní slovesné třídy (čitať). 4. Procvičování časování sloves 2. slovesné třídy (krasněť, umě´t); rozkazovací způsob (tvoření a procvičování). 5. Procvičování časování sloves 3. produktivní slovesné třídy (risovt/nočevať); procvičování skloňování substantiv ve spojení s přídavnými jmény (rod mužský). 6. Opakování 1.-3. slovesné třídy sloves, skloňování substantiv ve spojení s přídavnými jmény. 7. Procvičování časování sloves 4. produktivní třídy vernuť); zvratná slovesa. 8. Procvičování časování sloves 1. produktivní třídy; slovesné vazby, podstatná jména rodu ženského. 9. Procvičování časování sloves 5. produktivní třídy (govoriť, strojiť, prosiť); střídání kmenové souhlásky; přízvuk. 10. Procvičování časování sloves 5. produktivní třídy (učiť aj.) ; procvičování podstatných jmen rodu středního. 11. Procvičování časování sloves 5. produktivní třídy; základní poučení o slovesném vidu a vidových dvojicích v ruštině. 12. Opakování časování sloves 1.-5. produktivní třídy; osobní zájmena, neurčitá zájmena ( procvičování). 13. Rozbor věty podle slovních druhů; zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skvorcova, G. L. Glagoly dviženija - bez ošibok: posobije dlja studentov, izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. ISBN 978-5-88337-058-7.
-
Základní:
Svobodová, Jiřina. Gramatický proseminář. 2. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-401-8.
-
Základní:
Remčukova, J. N. Morfologija sovremennogo russkogo jazyka: kategorija vida glagola.. Moskva: "Flinta", 2004. ISBN 5-89349-565-9.
-
Základní:
Jermančekova, V. S. Povtorjajem padeži i predlogi: korrektirovočnyj kurs dlja izučajuščich russkij jazyk kak vtoroj.. Sankt-Peterburg: "Zlatoust", 2009. ISBN 978-5-88337-041-9.
-
Základní:
Balcar, Milan. Ruská gramatika v kostce. 1. vyd. Voznice : Leda, 1999. ISBN 80-85927-56-X.
-
Základní:
ČÁRA, Vladimír; BALCAR, Milan; LADMANOVÁ, Jarmila. Ruská mluvnice pro střední školy. Praha : SPN, 1986.
-
Rozšiřující:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Doporučená:
Mistrová,V., Oganesjanová,D., Tregubová,J. Cvičebnice ruské gramatiky. 12 000 příkladů s řešením.. Polyglot, spol.s.r.o Praha, 2004. ISBN 80-86195-29-5.
-
Doporučená:
NAVRÁTILOVÁ, J. Přehledná gramatika.. Praha: INFOA, 2012. ISBN 978-80-7240-643-2.
-
Doporučená:
CSIRIKOVA, M., GOLČÁKOVÁ, B. Ruská gramatika ve cvičeních.. Praha: Leda, 2009. ISBN 9788073352639.
-
Doporučená:
Russkije glagoly: formy i kontekstnoje upotreblenije: učebnoje posobije. 9-je izdanije. Russkij jazyk kak inostrannyj. Moskva: "Flinta", 2012. ISBN 978-5-89349-434-1.
-
Doporučená:
Bauer, J., Leška, O. Školní mluvnice ruského jazyka. Praha, 1980.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní slovní druhy |
charakterizovat základní gramatické kategorie se zaměřením na slovesa |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- určit slovní druhy |
- určit základní gramatické kategorie |
- časovat produktivní slovesa |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
uvést slovesné gramatické kategorie v ruštině a češtině |
vymezit morfologické charakteristiky gramatických tvarů |
vymezit rozdíly mezi 1. a 2. časováním |
uvést základní typy skloňování substantiv a adjektiv |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat produktivní slovesa v přítomném a minulém čase |
správně používat základní typy substantiv, adjektiv a osobních zájmen |
rozpoznat 1. a 2. časování |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|