|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / JOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
JOS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Jazykový obraz světa
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům koncepci ?jazykového obrazu světa? v teorii a praxi, a to prizmatem obecně-kulturním (lingvokulturologie jako obor), tak především kulturně specifickém (ruská kultura ve srovnávacím hledisku). Na seminářích bude probíhat lingvokulturologická a sémantická analýza relevantního textového materiálu, tzn. kulturně nasycených textů, včetně precedentních textů a užití frazeologismů. Bude zkoumána verbalizace projevů ruské kultury týkající se všech vrstev kultury: symboly, rituály, hodnoty, hluboké vrstvy kultury. Seminář rozvíjí všechny složky cizojazyčné komunikační kompetence včetně pragmatické a interkulturní. Kritický pohled bude obrácen ke vzniku etnostereotypů.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná seminární práce: lingvokulturologická analýza zadaného textového korpusu (4 nms). Účast ve skupinovém projektu.
|
Obsah
|
1. Teorie lingvokulturologie.
2. Interkulturalita a monokulturalita. Kulturocentrismus a etnocentrismus. Komparativní interkulturní přístup na konkrétních příkladech.
3. "Jazykový obraz světa" (vznik termínu, lingvistické a kulturologické školy, které rozpracovávají teorii jazykového obrazu světa, kritika této teorie).
4. Teorie "jazykové osobnosti". "Jazyková osobnost" a "národní mentalita".
5. "Jazykový obraz světa". Rusko-česká srovnávací analýza vybraného lexikálního materiálu.
6. Modely kultury a jazykové vyjádření určitých kulturních preferencí (individuální x kolektivní, univerzální x partikulární, implicitní x explicitní, formální x neformální, difúzní x specifický, vztah k moci, vztah k přírodě, vztah k času a prostoru atd.).
7. Metodologie zkoumání jazykových obrazů světa.
8. Práce s Asociativním slovníkem ruského jazyka, práce s Asociativním slovníkem slovanských jazyků.
9. Základy frazeologie, ustálené výrazy v interkulturním kontextu.
10. Práce se specifickými ("národními") okruhy lexikální slovní zásoby.
11. Sémantická analýza lidové slovesnosti, včetně současného internetového folklóru, a precedentních textů.
12. Prvky "jazykového obrazu světa" v současné národní publicistice. Stereotyp a sebeironie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v moodle.zcu.cz
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
APRESJAN, J. D. Jazykovaja kartina mira i sistemnaja leksikografija.. Moskva: Jazyki slavjanskich kuľtur, 2006. ISBN 978-5-9551-0135-4.
-
Základní:
MASLOVA, V. A. Lingvokulturologija. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?, 2001. ISBN 5-7695-0745-4.
-
Základní:
KARAULOV, J. N. Russkij jazyk i jazykovaja ličnosť.. Moskva: Izdatěľstvo LKI, 2004. ISBN 978-5-382-01071-7.
-
Doporučená:
VAŇKOVÁ, I. . Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky.. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
Doporučená:
VAŇKOVÁ, I., VODRÁŽKOVÁ, V., ZBOŘILOVÁ, R. Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky: schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2.
-
Doporučená:
BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvstiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628837.
-
Doporučená:
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., VAŇKOVÁ, I., WIENDL, J. Lidský život a každodennost v jazyce.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,, 2016. ISBN 978-80-7308-703-.
-
Doporučená:
Kovšova, M. L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empiria. Moskva, URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
-
Doporučená:
KOVŠOVA, M.L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empirija. Moskva: URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
-
Doporučená:
VAŇKOVÁ, I. Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět.). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
-
Doporučená:
STĚPANOVÁ, L., SVAŠKOVÁ, M., ARCHANGEĽSKAJA, T. Obraz čeloveka vo frazeologii =: Člověk ve frazeologii: rusko-česko-polský frazeologický slovník: výkladový slovník, tezaurus. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,, 2016. ISBN 978-80-244-4931-9.
-
Doporučená:
PEŠKOVÁ, M., KUBÍKOVÁ, K. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce jazyků.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0666-1.
-
Doporučená:
STĚPANOVA, L., MALINSKI, T., MOKIJENKO, V. . Russkaja frazeologija dlja čechov. . Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-505-5.
-
Doporučená:
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat jazykové roviny ruštiny, zejména rovinu lexikální |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
číst texty v ruském originále |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vystihnout klíčové termíny daného předmětu |
popsat základy frazeologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s asociativním slovníkem |
provést lingvokulturologickou analýzu originálního textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
|
|
|
|