|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / RASK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
RASK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Rusko a ruština v akt. svět. kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit a vysvětlit dění v současném Rusku, ukázat Rusko ve světovém kontextu a vymezit pozici ruštiny jako světového jazyka. Přednášky se zaměřují na vybrané aktuální okruhy, jako jazyková politika RF, ruština v postsovětském prostoru (rozšířeně oproti předmětu KRF/URU), RF v areálovém pohledu, mezinárodní geopolitická situace RF, současné konflikty, otázky demokratizace a stratifikace ruské společnosti, fenomén ruské emigrace, technologický rozvoj země, vzdělanost atd., a uvádějí je širších a hlubších historicko-politicko-ideových souvislostí a interdisciplinárních vztahů. Vysvětlují utváření obrazu dané země vůbec (národnostní identita, mentální mapování, imagologie). Obsah předmětu je částečně proměnlivý a odvíjí se od aktuální společenské a politické situace v RF. Předmět zakládá sociokulturní kompetenci a interkulturní komunikaci studentů. Má být zároveň přípravou a motivací k zahraniční stáži.
Na seminářích studenti prezentují své referáty a pracují s autentickými zpravodajskými a publicistickými texty a texty precedentními. Provádějí kvantitativní a kvalitativní monitoring českých médií ve vztahu k Rusku a rešerše ruských zpravodajských portálů. Jsou vedeni k efektivnímu získávání a vyhodnocování informací, učí se práci se zdroji. Je poukazováno na různost interpretací jedné a téže události. Aktivity na seminářích podněcují kritické myšlení a zlepšují prezentační dovednosti studentů. Druhotně jsou procvičovány řečové dovednosti v ruštině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní zapojení se do práce na seminářích a diskuse na přednáškách, seminární práce (4 normostran) v ruštině nebo češtině zaměřená na aktuální dění v RF, ústní referát na základě této seminární práce (15 minut), ústní shrnutí zpráv týkajících se RF za každý týden (monitoring masmédií ruských i českých). Účast na semináři 75%.
|
Obsah
|
1. Teorie mentálního mapování a mentální mapa Ruska. 2. Pojem lingvokulturologie, interkulturní komunikace a diskomunikace. 3. Rusko v mezinárodních vztazích. 4. Pohled na současné Rusko v českých a světových médiích. Diskuse nad relevancí zdrojů a mediální válce. 5. Utváření ruské národní identity. 6. Ruský živel v postsovětském prostoru včetně jazykové otázky Východní Evropa. 7. Ruský živel v postsovětském prostoru včetně jazykové otázky Pobaltí. 8. Ruský živel v postsovětském prostoru včetně jazykové otázky Střední Asie. 9. Vnitrojazyková politika RF. 10. Fenomén ruské emigrace. 11. Úvod do imagologie. Obraz Ruska u českých autorů. 12. Vize budoucnosti Ruska a futuristický vektor ruského myšlení obecně. Role vzdělanosti v současném Rusku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici na moodle.zcu.cz.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Berd'jajev, N. A. Duše Ruska. Brno : Petrov, 1992. ISBN 80-85247-39-9.
-
Základní:
Pospíšil, I., Šaur, J. (eds). Evropské areály a metodologie : (Rusko, střední Evropa, Balkán a Skandinávie). Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5434-9.
-
Základní:
Krasnov, V. G. Novaja Rossija: ot kommunizma k nacional´nomu vozroždeniju. Moskva: Literaturnaja Rossija, 2014. ISBN 978-5-7809-0186-0.
-
Základní:
Veber, V., Štorková, P. Rusko a Evropa 2013. K 100. výročí vydání Masarykovy knihy Rusko a Evropa.. Pardubice: FF, 2015. ISBN 978-80-7395-874-9.
-
Základní:
Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
-
Základní:
Prochožan, I. A., ed., Suprun, V. I., ed. Russkij jazyk na jevrazijskom prostranstve: sovmestnoje dostojanije i novyje vyzovy: sbornik materialov meždunarodnych konferencij.. Volgograd: Izdatel´stvo IP Polikarpov I.L., 2013. ISBN 978-5-906733-02-3.
-
Základní:
Leichtová, M. Současné Rusko : pracovní listy.. Plzeň : Západočeská univerzita,, 2013. ISBN 978-80-261-0047-.
-
Rozšiřující:
Buzan, Tony. Mentální mapování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
-
Doporučená:
Pešková, M., Datii, A., Vasylenko, L., Klausová, V. ? ? ????????. Jsem imigrant. Imigranti z bývalých zemí SSSR v České republice. Praha : Dryada, 2006. ISBN 80-87025-07-5.
-
Doporučená:
Němeček, Jan,; Voráček, Emil. Česko-ruské vztahy v 19. a 20. století = Češsko-rossijskije otnošenija v 19-20 vekach. Praha : Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-190-3.
-
Doporučená:
Echo24..
-
Doporučená:
Syruček, M. Je třeba se bát Ruska?. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-7425-118-4.
-
Doporučená:
Cabada, L., Jurek, P. a kol. Mentální mapy, teritorialita a identita v evropském prostředí. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-300-1.
-
Doporučená:
Nový, Petr. Ná/prů/pozor na Rus. Tanvald : Nakladatelství, vydavatelství a distribuce Tanvald,, 1996.
-
Doporučená:
Novaja gazeta.
-
Doporučená:
ROSSIJA I RUSSKIJ ČELOVEK V VOSPRIJATII SLAVJANSKICH NARODOV.. MOSKVA: CENTR KNIGI RUDOMINO, 2014. ISBN 978-5-00087-031-0.
-
Doporučená:
Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res, 2014. ISBN 978-80-87957-04-.
-
Doporučená:
Russkij jazyk v uslovijach jazykovoj i kul´turnoj polifonii. Naučnoje izdanije.. Moskva: Izdatel´skij centr "Azbukovnik", 2011. ISBN 978-5-91172-036-0.
-
Doporučená:
Russkij mir.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit aktuální postavení RF ve světě |
shrnout podstatu jazykové politiky |
definovat termíny, jako image, stereotyp, národní identita, Big-C Culture a small-c culture, precedentní jevy, interkulturní komunikace a mentální mapování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat nad aktuálními tématy týkajícími se Ruska a ruštiny, vyjádří vlastní názor |
kriticky pracovat s různými zdroji |
používat tematickou slovní zásobu |
prezentovat vybrané aktuální téma a zpracuje úkoly pro skupinu |
rozeznat riskantní zóny v interkulturní komunikaci a předcházet jim |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|