|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / RLIT1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
RLIT1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruská literatura 19. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání přehledu o vývoji ruské literatury XIX. století (sentimentalismus, preromantismus, romantismus, naturální škola, realismus, moderna) se zdůrazněním mimořádného významu literatury tohoto období v dalších oblastech společenského a politického života v carském Rusku. Akcentován bude jak imanentní vývoj, tak vnější vlivy, které ho poznamenaly. V návaznosti na poznatky získané v předmětu Literární propedeutika bude předmět zaměřen na rozvíjení schopnosti vidět jednotlivé fenomény v širších souvislostech. Na seminářích studenti pod vedením vyučujícího čtou, analyzují a interpretují originální texty umělecké literatury a prezentují referáty.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast, prezentace jednoho díla z hlediska jeho zařazení do kontextu literárního vývoje, se znalostí kritických ohlasů a uvedením vlastního hodnocení. Účast na semináři 75%.
Zkouška: Přečtení minimálně deseti významných děl ruské literatury XIX. století, předložení čtenářského deníku. Ústní prokázání znalostí probíraných témat.
|
Obsah
|
1. Periodizace ruské literatury 19. století z hlediska historického, kulturního a společenského kontextu.
2. Charakteristika literárních směrů (sentimentalismus, romantismus, kritický realismus), evoluce žánrů, poměr poezie a prózy. Satirická a psychologická linie ve vývoji ruské literatury a jejich hlavní představitelé.
3. Zvláštnosti vývoje ruské literatury v kontextu literatury evropské.
4. Představitelé ruského sentimentalismu a romantismu (Žukovskij, Puškin, Lermontov, Gogol).
5. Charakteristika literatury 30. a 40. let, nástup kritického realismu (Turgeněv).
6. Satirická linie v literatuře 19. století (Gogol, Saltykov-Ščedrin, Čechov).
7. Tvorba N. Někrasova.
8. Vrcholní představitelé ruského kritického realismu. Tvorba L. N. Tolstého.
9. Tvorba F. N. Dostojevského.
10. Drama v ruské literatuře 19. století (Gogol, Čechov).
11. Tvorba A. P. Čechova.
12. Charakteristika období "stříbrného věku" - 90. léta 19. st.-10. léta 20. st., modernistické směry - symbolismus, futurismus, akméismus, imažinismus.
Na seminářích, které budou probíhat v návaznosti na přednášky, budou studenti prezentovat přečtené dílo formou komentovaného čtení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Andrej Artemov, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Andrej Artemov, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Bachtin, M. Román jako dialog. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Torst, 2000.
-
Doporučená:
Pechal, Z. Fenomén živlu v ruské literatuře. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2711-9.
-
Doporučená:
Pospíšil, I. Genologie a proměny literatury. MU Brno, 1998.
-
Doporučená:
Korovin, V. I. Istorija russkoj literatury XX veka.. Moskva: Gamanitar, 2005.
-
Doporučená:
Pospíšil, I. Kapitoly z ruské klasické literatury. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7277-0.
-
Doporučená:
Sováková, J, Filippov, V. Od Slova o pluku Igorově k postmodernismu. Fraus Plzeň, 1999.
-
Doporučená:
Mednis, N. J. Poetika i semiotika russkoj literatury. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2011. ISBN 978-5-9551-0482-9.
-
Doporučená:
Parolek, R., Honzík,J. Ruská klasická literatura. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Doporučená:
Kusá, M., Eliáš, A. Ruská literatura 18 - 21 storočia. Bratislava, Veda, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
-
Doporučená:
Bal´burov, E. A. Russkaja filosofskaja proza: voprosy poetiki. Moskva: Jazyki slovjanskoj kul´tury, 2010. ISBN 978-5-9551-0406-5.
-
Doporučená:
Fesenko, E. J. Russkaja literatura XIX veka v poiskach geroja. Naučnoje izdanije.. Moskva: Akademičeskij projekt, 2011. ISBN 978-58291-1414-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Navázat na znalosti získané v předmětu Literární propedeutika |
charakterizovat některá díla ruských klasiků |
orientovat se v chronologii vývoje ruské literaury 19. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně přečíst v překladu rozsáhlejší text ruské literatury 19. století |
charakterizovat hlavní metody odborné kritiky |
orientovat se v odborné literatuře a internetových zdrojích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat význam ruského písemnictví 19. století v širším kulturním a společenském kontextu |
Charakterizovat literární proces v ruské literatuře 19. století z hlediska žánrové specifiky |
Charakterizovat literární tvorbu 19. století z hlediska využívání uměleckých postupů a prostředků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně interpretovat významná díla ruské literatury 19. století |
Srovnat hodnocení vybraných děl v současné kritice |
Samostatně pracovat s informačními zdroji a odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|