|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FL19S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FL19S
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Francouzská literatura 19. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat ucelený vhled do nejdůležitějších směrů a osobností francouzské literatury devatenáctého století.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování referátů na základě domácí četby.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Předmět je pojat v průsečíku tří os. Na ose literárně-historické je literatura zkoumána ve své diachronní dimenzi, t.j. v procesualitě a ve své provázanosti s obecnými,zejména však kulturními dějinami, a o tuto souvislost se jakožto o své vodítko opírá periodizace příslušné epochy.
Osa metodicko-analytická spočívá na základně znalostí, zajištěných první osou, a zahrnuje kultivaci analytických a kritických schopností studenta ? včetně jeho zdatnosti terminologické ? a to především metodou tzv. explication de texte, která tříbí vnímavost vůči estetickým kvalitám literárního textu a skýtá techniky jak k systematickému rozlišování různých úrovní analýzy, tak i k různým způsobům kontextualizace konkrétního textu (rozbor ukázek významných děl v semináři v návaznosti na domácí četbu).Na rozdíl od převážně technických dovedností druhé osy je osa hermeneutická přesahem k vědomí ontologické závažnosti literatury jakožto jednoho ze symbolických řádů kultury, k potvrzování místa a interpretační zodpovědnosti každého účastníka-čtenáře coby subjektu recepčního aktu v sémiotickém procesu a ke zkušenosti vztahu s textem jako dialogu, který člověka otevírá světu a ve kterém se v sokraticko-platonské linii uskutečňuje neoddělitelnost péče o svět a péče o sebe.N.B. Nekompromisnost požadavku na osobní kulturu, zvídavost a vnitřní touhu po vzdělanosti bude procházet badatelským i pedagogickým rozměrem oboru jakožto nástroj boje proti komercionalizaci vzdělání a degradaci university.
- Preromantismus, německý a anglický vliv na formování francouzského romantismu (Madame de Staël, Chateaubriand),
- Romantismus v divadle a v poezii (Hugo, Vigny, Musset, Lamartine)
- Román historický, osobní, sociální
- Druhá generace romantiků (Nerval), les "Jeunes-France" a Parnas
- Lautréamont a jeho subverze
- Francouzský pozitivismus a tzv. "kritický realismus"
- Naturalismus E. Zoly
- Maupassant, Gautier a fantastická literatura 19. století
- "Prokletí" básníci : Baudelaire, Verlaine, Rimbaud a zrod modernity
- Francouzský symbolismus : Mallarmé, Valéry, Gide
- Francouzská dekadence : Huysmans, Lou?s
- Divadlo konce století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Hana Rozlozsnikova, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lucie Divišová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Lucie Divišová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Doporučená:
De Beaumarachais, J.P., Couty, D., Rey, A. Dictionnaire des écrivains de langue française. Larousse, 2001.
-
Doporučená:
Vaillant, A., Bertrand, J.P., Régnier, P. Histoire de la littérature française du XIXe si?cle. Presses Univ. dr Rennes, 2007.
-
Doporučená:
Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
-
Doporučená:
Hodrová, D. Hledání románu. Praha, Československý spisovatel, 1989..
-
Doporučená:
Benichou, P. L?École du désenchantement, Paris, Gallimard, 1992..
-
Doporučená:
Michel, A., Becker, C., Bury M., Millet, D. Littérature française du XIXe si?cle. Presses Univ. de France, 1993.
-
Doporučená:
Échelard Michel. Profil d'une oeuvre : Histoire de la littérature au 19e si?cle. Hatier, 1984.
-
Doporučená:
Friedrch, H. Struktura moderní lyriky. Brno, Host, 2005..
-
Doporučená:
Lagarde et Michard. XXe siecle, les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát francouzský jazyk na úrovni B2 ERR |
orientovat se rámcově v uměleckých směrech 19. století |
definovat základní pojmy z oblasti literární teorie |
mít povědomí v základním rámci o světové literatuře století devatenáctého |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledat informaci v textu |
diskutovat na dané téma |
porozumět literárnímu textu pomocí slovníku výkladového a překladového |
zacházet s francouzským textem v originále a současně pracovat s kvalitní překladovou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury
analyzovat literární text
představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
analyzovat literární text |
představit zástupce jednotlivých literárních směrů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Průběžné hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
|
|
|