|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FL20S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FL20S
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Francouzská literatura 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz představuje nejdůležitější směry a osobnosti francouzské literatury 20. století a počátku 21. století. Cyklus přednášek má zajistit studentovi orientaci v současné francouzské literatuře, seznámit ho s jejím vývojem v kontextu světové literatury. Navazující seminář se zaměřuje na rozbor vybraných textů a nejvýznamnějších děl probíraného období.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkoušce předchází přezkoušení z četby 10 vybraných knih a odevzdání seminární práce.
|
Obsah
|
- Dekadence a symbolismus v poezii a dramatu (Mallarmé, Laforgue; Maeterlinck, Claudel, Jarry)
- Nová směřování románové tvorby (Proust, Gide, Valéry, Jarry, Roussel)
- Zrod avantgard, futurismus, kubismus, fantaisismus, dadaismus, surrealismus
- Meziválečný román - psychologický, kritický, humoristický, feministický
- Meziválečné drama (kartel čtyř, Vildrac, Giraudoux, Artaud, Cocteau, Anouilh, Vitrac)
- Literární dílo francouzských existencialistů (Sartre, Camus, de Beauvoir)
- Absurdní divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov, Genet)
- Nový román (Robbe-Grillet, Sarrautová, Butor, Durasová, Simon)
- Nová směřování poezie (Saint-John Perse, Superville, Ponge, Bonnefoy, Jacottet)
- Poezie v románové tvorbě (Vian, Gracq)
- Oulipo (Perec, Queneau, Roubaud)
- Feminismus ve francouzské literatuře
- Proměny divadelní scény od 60. let (Vilar, Mnouchkine, Kolt?s)
- Literatura konce století a současní autoři (Houellebecq, Echenoz, Toussaint, Michon, Germain, Modiano, Laurent, Chevillard, Ravey, Viel, NDiaye, Dubois, Duteurtre, Kaplan, Bon, Bernheim)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Materiály a studijní opora jsou k dispozici v google-classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brunel, P. La littérature française du XXe siecle. Paris, Nathan/VUEF, 2002.
-
Základní:
Beránková, E. Nástin vývoje francouzské literatury v 2. polovině 20. století.. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň, 2003.
-
Doporučená:
Šotolová, J. . Francouzská čítanka, Praha, Gutenberg 2004. ISBN 80-86349-14-4.
-
Doporučená:
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
-
Doporučená:
Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
-
Doporučená:
Pelán, J. Kapitoly z francouzské, italské a české literatury.. Praha: Karolinum., 2007.
-
Doporučená:
Viart, D., Vercier, B. La Littérature française au présent - Héritage, modernité, mutation. Paris : Borduas, 2008. ISBN 9782047309476.
-
Doporučená:
Radimská, J., Horažďovská, M. M. Anthologie de la littérature française. Plzeň : Fraus, 2001. ISBN 80-7238-109-1.
-
Doporučená:
Brunel, P. Ou va la littérature aujourd'hui?. Paris, Vuibert, 2002.
-
Doporučená:
Viart, D.; Vercier, B. Současná francouzská literatura.. Praha: Garamond., 2008.
-
Doporučená:
Zatloukal, A. Studie o francouzském románu.. Olomouc: Votobia., 1995.
-
Doporučená:
Lepape, P. Země literatury.. Brno: Host., 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyhledat informaci v textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět literárnímu textu pomocí slovníku výkladového a překladového
zacházet s francouzským textem v originále a současně pracovat s kvalitní překladovou literaturou
vyhledat informaci v textu
diskutovat na dané téma |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury do 20. století
definovat vývoj poesie 20. století
definovat vývoj prozy 20. století
definovat vývoj dramatu 20. století
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2-C1 podle SERR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury
analyzovat literární text
představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Formativní hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
|
|
|