|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / 1MAP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
1MAP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Marginalizace a chudoba
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento kurz je určen zahraničním studentům. Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Cílem předmětu je představit základní koncepty, teorie a současné problémy ve vztahu k sociální nerovnosti, chudobě a marginalizaci v kontextu Evropské unie s důrazem na situaci v České republice.
|
Požadavky na studenta
|
Číst požadované texty. Aktivní participace na seminářích. Číst a psát v angličtině. Kurz předpokládá znalost anglického jazyka minimálně na úrovni C1.
|
Obsah
|
Rozvrstvení a nerovnost
Mariginalizace, nejnižší sociální vrstva akulturní chudoba
Chudoba v kontextu Evropské unie
Diskriminace, rasová nesnášenlivost, symbolické násilí
Kriminalizace, diskriminace
Prostorová segregace
Prostor, místo, bydlení
Práce a nezaměstnanost
Mariginalizace romů v České republice
Bezdomovectví
Přerozdělení a rozpoznání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Young, Jock. The exclusive society : social exclusion, crime and difference in late modernity. London : Sage Publications, 1999. ISBN 0 80398151 1.
-
Základní:
Grusky, David B.; Szelényi, Szonja. The inequality reader : contemporary and foundational readings in race, class, and gender. 2nd ed. Boulder : Westview Press, 2011. ISBN 978-0-8133-4484-3.
-
Rozšiřující:
Sibley, D. Geographies of Exclusion: Society and Difference in the West. London: Routledge, 1995.
-
Rozšiřující:
Sibley, D. Outsiders in Urban Societies. 1981.
-
Rozšiřující:
Byrne, D. Social Exclusion. Buckingham: Open University Press, 1999.
-
Rozšiřující:
Szelenyi, Ivan. Urban Inequalities under State Socialism. Oxford: Oxford University Press. 1983..
-
Doporučená:
Wacquant, Loic J. D. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Polity Press, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
37
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
komunikovat na odborné úrovni v cizím jazyce |
užívat anglický jazyk na úrovni C1 |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět cizojazyčné odborné literatuře |
orientovat se v odborné literatuře |
porozumět a interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
používat elektronické informační zdroje |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat přínos sociální a kulturní antropologie do studia chudoby a sociálního vyloučení |
definovat klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie |
vyjmenovat nejdůležitější autory sociální a kulturní antropologie, kteří se podílejí na rozvoji teorií sociálního rozvrstvení a marginalizace a vysvětlit jejich hlavní myšlenky |
představit a interpretovat základní práce sociálních a kulturních antropologů týkajících se problémů sociálního vyloučení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie při výkladu problémů týkajících se sociální nerovnosti |
popsat a aplikovat základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného projektu týkajících se současných sociálních témat nerovnosti a chudoby |
uvést příklady etnografických studií, které jsou zaměřují na problémy chudoby a nerovnosti a kriticky je reflektovat z hlediska současné situace v EU |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|