|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / AJA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
AJA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Antropologie jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je obeznámení studentů s antropologickým studiem jazyka, s pojmy lingvistiky, sémiotiky a analytických přístupů k jazyku a s aplikací lingvistických postupů a modelů v antropologii.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou hodnoceni formou tří písemných testů. V průběhu semestru budou zadány dva průběžné testy. Za každý z průběžných testů lze získat maximální počet 5 bodů. V testu závěrečném bude možno získat 15 bodů. Body průběžných testů a testu závěrečného budou sčítány. Opakovaný závěrečný test bude přičítán pouze k bodovým ziskům z testů průběžných. Ověřované znalosti budou vycházet z přednesených témat a budou též ověřovat studium povinné literatury.
|
Obsah
|
1. týden - 22. 9. (Úvod do antropologického studia jazyka)
2. týden - 29. 9. (Vznik a vývoj jazyka, historický přehled ranných pojetí jazyka od starověku po novověk. Obecná gramatika; Gramatika Port-Royal; teorie reprezentace)
3 týden - 6. 10. (Srovnávací jazykověda; filologie a orientalistika; maldogramatici a kodaňská škola)
4. týden - 13. 10. (Základy moderní lingvistiky a sémiologie: CH. S. Pierce a F. De Saussure; koncepce a vlastnosti znaku a významu. Systémové pojetí jazyka. Vznik strukturální lingvistiky; diachronie a synchronie, složky znaku, vlastnosti znaku, syntagma a paradigma.)
5. týden - 20. 10. (Strukturální lingvistika F. De Saussura, ruský formalismus, Pražský lingvistický kroužek; fonetika a fonologie)
6. týden - 27. 10. (Strukturální antropologie a lingvistika; Claude Lévi-Strauss)
7. týden - 3. 11. (Franz Boas, americká lingvistická antropologie a teorie lingvistického relativismu; Sapir-Whorfova hypotéza)
8. týden 10. 11. (Lingvistická antropologie sociolingvistika; generativní a transformační lingvistika)
9. týden - 17. 11. (Teorie diskursu; diskursivní regularity a diskursivní praktiky)
10. týden - 24. 11. (Gramatologie a dekonstrukce; Využití metody dekonstrukce v antropologii)
11. týden - 8. 12. (Analytické přístupy k jazyku. Teorie řečových aktů a kognitivní lingvistika)
12. týden - 15. 12. (Lingvistické modely v antropologii, dialogické paradigma a další koncepty literární teorie využívané v sociálních vědách)
13. týden - 22. 12. (Konec semestru; závěrečný test)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Základní:
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
Základní:
Černý, Jiří; Holeš, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
-
Základní:
Hawkes, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.
-
Rozšiřující:
Barthes, Roland. Kritika a pravda. Praha : Dauphin, 1997. ISBN 80-86019-53-5.
-
Rozšiřující:
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní konceptuální aparát sociokulturní antropologie |
charakterizovat základní sociokulturní teorie kultury |
základních interpretačních a analytických postupů sociokulturní antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a kriticky rozebrat odborný text |
porozumět anglicky psanému textu |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit pojmy a konceptuální nástroje v oblasti lingvistické antropologie, teorie jazykového relativismu, strukturalismu, sémiologie, sémantiky, sociolingvistiky, teorie řečových aktů, teorie diskursu, dekonstrukce, dialogického a kognitivního pojetí jazyka |
popsat či shrnout historický vývoj antropologických, lingvistických a filozofických koncepcí jazyka |
vysvětlit způsoby využití lingvistických modelů v sociokulturní antropologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní interpretační postupy prezentovaných přístupů ke zkoumání jazyka |
identifikovat, klasifikovat a analyzovat jednotlivé jazykové jevy |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|