|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ASA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ASA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Aplikovaná antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/ASA1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je představit studentům základní teoretická a metodologická východiska aplikované (sociální) antropologie, seznámit je se způsoby uplatnění těchto konceptuálních východisek při interpretaci a analýze konkrétních společenských jevů a na příkladech ukázat možnosti využití výsledků antropologických výzkumů ve sféře mimoakademické institucionální praxe. Součástí kurzu je prezentace aktuálních metod a přístupů aplikované antropologie používaných v rámci programů zaměřených na zlepšení životních podmínek různými způsoby znevýhodněných populací (cultural brokerage, advocacy anthropology, policy analysis, action anthropology, social management, community development). Kurz zahrnuje i seminární práci spočívající v interpretaci relevantních textů a audiovizuálních materiálů, nácvik.
|
Požadavky na studenta
|
- schopnost číst a rozumět mluvenému slovu v angličtině (např. ve filmu) - nastudování literatury ke kurzu (vč. seminárních textů) - vypracování písemné seminární práce - prezentace referátu v rámci semináře - základní počítačová gramotnost a schopnost pracovat s novými aplikacemi - diskuze v rámci semináře
|
Obsah
|
1) Co je aplikovaná sociální antropologie? Vymezení aplikované a sociální antropologie (ASA) v opozici k tzv. "čisté" či akademické antropologii, přehled typických témat a oblastí zájmu 2) Historický vývoj ASA (do roku 1930) - přehled nejdůležitějších jmen, koncepcí a projektů 3) Historický vývoj ASA (od roku 1930 do roku 1970) - přehled nejdůležitějších jmen, koncepcí a projektů 4) Současná ASA (po roce 1970) - obrat ke studiu rozvojových organizací a veřejných politik: "reinvented antropology", "new applied antropology", George Foster 5) Přehled a charakteristika "domén aplikace" (zdraví, vzdělávání, zemědělství, životní prostředí, turismus, migrace) ve vztahu k možnostem ASA 6) Výzkumné metody a techniky používané v rámci ASA (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, zúčastněné pozorování, rozhovory, dotazníky, analýzy dokumentů, vizuální analýzy) 7) Analýzy institucionálních politik a praxí z antropologických pozic (evaluace programů, social impact assesment, analýzy potřeb) 8) Strategie řízení sociální a kulturní změny (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 9) Etické zřetele a dilemata ASA 10) ASA v České republice 11) Institucionální základna ASA (organizace, periodika, publikace), možnosti profesní kariéry v kontextu aktivit ASA 12) Prezentace a diskuze studentských referátů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
Základní:
Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.
-
Základní:
McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
-
Rozšiřující:
Bennett, J. W. Applied and Action Anthropology: Ideological and Conceptual Aspects. In: Current Anthropology, Vol. 37, No. 1. 1996.
-
Rozšiřující:
Foster, G. Applied Anthropology. 1969.
-
Rozšiřující:
Eriksen, T. H. Engaging anthropology: The Case for a Public Presence. Berg, 2006.
-
Doporučená:
Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
-
Doporučená:
Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
-
Doporučená:
Roth, Silke. Paradoxes of Aidwork: Passionate Professionals. Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-74592-5.
-
Doporučená:
Goldman, Lawrence. Social impact analysis : an applied anthropology manual. 1st publ. Oxford : Berg, 2000. ISBN 978-1-85973-392-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu |
charakterizovat a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie aplikované antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat |
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
vymezit aplikovanou antropologii a vysvětlit rozdíl mezi aplikovanou a "čistou" antropologií |
objasnit a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
vysvětlit fungování rozvojových organizací (NGO's) s ohledem na jejich zdroje, formy spolupráce, výběr |
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|