|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ASKU2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ASKU2
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Název
|
Antropologie tradiční vesnice 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
73 / -
|
2 / 25
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s dějinami (proměnami paradigmatu), teorií a metodologií historické antropologie a příbuzných disciplín (archeologie, historická etnologie, mikrohistorie atd.) a představit jim základní komponenty hmotné, duchovní a sociální kultury tradiční vesnice ve středověku a raném novověku. Kurz navazuje na předmět ASKU1 a dále prohlubuje znalosti posluchačů zejména na poli historickoantropologické teorie a metodologie. Vybrané paradigmatické přístupy jsou demonstrovány na dalších složkách tzv. tradiční kultury raněnovověké vesnice. Jedná se zejména o: zemědělství, komunikace a transport, stravu, vnímání a interakci s přírodním prostředím, přípravu pokrmů a stolování, tradiční oděv a kroj, tzv. duchovní kulturu, lidové náboženství, zbožnost a magii, výtvarné umění na vesnici, sociální, genderové vztahy a demografické poměry v raném novověku.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční studium: 1. četba a znalost předepsaných dílčích textů - schopnost číst v anglickém jazyce 2. studium a znalost předepsané povinné literatury dle upřesnění vyučujícího 3. absolvování průběžných zápočtových testů s dosažením stanovené minimální bodové hranice 4. zkouškový test
Kombinované studium: 1. četba a znalost předepsaných dílčích textů - schopnost číst v anglickém jazyce 2. detailní studium a znalost veškeré předepsané povinné literatury 3. zápočtový test 4. zkouškový test
|
Obsah
|
1. Zemědělské techniky v novověku II. 2. Zemědělské techniky v novověku III. 3. Vesnická řemesla, domácí a domácká výroba v novověku I. 4. Vesnická řemesla, domácí a domácká výroba v novověku II. 5. Vesnická řemesla, domácí a domácká výroba v novověku III. Exkurz: lesní řemesla 6. Tradiční formy transportu (dopravy) I. 7. Tradiční formy transportu (dopravy) II. Exkurz: splávka dřeva - voroplavba 8. Lidová zbožnost a tzv. duchovní kultura I. 9. Lidová zbožnost a tzv. duchovní kultura II. 10. Lidový (tradiční) oděv I. 11. Lidový (tradiční) oděv II. 12. Lidová strava I. 13. Lidová strava II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/1, Vymezení kulturních dějin, kultura každodenního života od pravěku do 15.století /.
-
Základní:
Nešpor, Z. Dvojí život historické antropologie. Institucionální (ne)porozumění mezi historiky, sociology a sociálními antropology, Dějiny - teorie - kritika 1, 2005, s. 87-114.
-
Základní:
Burke, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Vyd. 1. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-638-6.
-
Základní:
Nodl, M. Mikrohistorie a historická antropologie, Dějiny - teorie - kritika 2, 2004, s. 237-252.
-
Základní:
Horský, Jan; Seligová, Markéta. Rodina našich předků. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-195-6.
-
Základní:
Ginzburg, Carlo. Sýr a červi : svět jednoho mlynáře kolem roku 1600. Vyd. 1. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-278-X.
-
Doporučená:
Dressel, G. Historische Anthropologie. Eine Einführung. Wien - Köln - Weimar, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
33
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Kurz je podmíněn předmětem KSA/ASKU1. |
Získané způsobilosti |
Studenti po absolvování kurzu dokáží:
- vymezit tradiční kulturu středověké a raněnovověké vesnice z hledisek časových, prostorových a sociálních - aplikovat přístupy etnografie, dějin hmotné kultury a historické antropologie na konkrétní empirický materiál - používat relevantní etnografickou, archeologickou atd. odbornou terminologii se vztahem k tradiční hmotné, duchovní a sociální kultuře - kriticky reflektovat soudobé přístupy historické antropologie a příbuzných oborů při studiu předindustriální rurální kultury - analyzovat a srovnat vývoj vybraných složek kultury tradiční vesnice, zejména jejích materiálních složek - vyhodnotit historické kořeny sociálnědemografických charakteristik soudobé české společnosti
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Přednáška s diskusí
- Přednáška s analýzou videozáznamu
- Skupinová výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Seminární výuka
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
- Test
- Písemná zkouška
- Demonstrace dovedností při semináři
|
|
|
|