|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EVOL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EVOL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Evoluce člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia.
Cílem přednášky "Evoluční antropologie" (EVOL) je přehled historických a současných názorů na evoluci člověka a místo H. sapiens sapiens v rámci evoluce primátů. Předmět je zaměřen na prezentaci klíčových teorií původu člověka, vztahu člověka k ostatním primátům. Dále je v přednášce věnována pozornost ekologickým, behaviorálním, kulturním a sociální faktorům v lidské evoluci.
Cílem seminářů "Evoluce člověka" (EVOL) je seznámit se s tématy evoluce člověka řešenými ve významných mezinárodních časopisech. Každý seminář má určené téma, na které se studenti připraví předem (témata a postup přípravy viz níže).
Semináře z předmětu "Evoluce člověka" sestávají ze samostatných prezentací studentů. Seminář je určen pro diskusi o zvoleném tématu, kterou bude moderovat vybraný student. Role přednášejícího není proto diskusi řídit, ale v případě nutnosti usměrňovat a doplňovat otázky, které studenti nemohou zodpovědět samostatně. Struktura diskuse odpovídá bodům domácí přípravy.
Pokyny pro přípravu semináře viz sylabus www.oba.zcu.cz.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: Pro splnění zápočtu je nezbytné: - domácí příprava; - aktivní účast na seminářích; - odevzdání bibliografie a tří souhrnů Požadavky na zkoušku: písemný test z evoluce člověka
|
Obsah
|
Přednášky
1. Paleoantropologie - historie. Geologický čas. Paleoklima.
2. Datování. Fylogenetická systematika.
3. Lidská evoluce ve srovnávacím rámci. Charakteristiky homininů
4. Nejčasnější homininé (Sahelantropus, Orrorin, Ardipithecus).
5. Gracilní australopitéci
6. Robustní australopitéci
7. Homo habilis a H. rudolfensis. Problém pro fylogenézi. První výrobci nástrojů.
8. Časný africký H. erectus (H. ergaster). Acheuleánská technologie.
9. Asijský H. erectus, H. floresiensis.
10. Homininé středního Pleistocénu (H. heidelbergensis, H. antecessor).
11. Neandertálci a Moustérská industrie.
12. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchní paleolit.
13. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchní paleolit.
Semináře:
1. Pokyny k seminařům.
2. Kdo vymyslel Oldowanskou technologii? Strava a energetika časného Homo.
3. Základy evolučního myšlení 1
4. Expanze časných homininů mimo Afriku. Osidlování Evropy.
5. Základy evolučního myšlení 2
6. Význam pěstního klínu. Chování homininů středního paleolitu.
7. Fylogenéze
8. Původ moderního chování.
9. Koncepty druhu 1
10. Chattelperonian a další tranzitní industrie.
11. Koncepty druhu 2
12. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchně paleolitické industrie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
38
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy evolučního pohledu na živý svět |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat prameny a odbornou zahraniční literaturu, se kterou pracuje |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit hlavní principy evoluce člověka a klíčové nálezy jednotlivých forem včetně nálezových okolností |
charakterizovat a podat přehled o historických a současných názorech na evoluci člověka a místo H.sapiens v rámci evoluce primátů |
charakterizovat a prezentovat klíčové teorie původu člověka, vztahu člověka k ostatním primátům |
určit a popsat ekologické, behaviorální, kulturní a sociální faktory v lidské evoluci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně interpretovat nové poznatky o evoluci člověka na základě samostatného studia odborné literatury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|