|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / HUR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
HUR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Humanitární a rozvojová intervence
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématem rozvojové spolupráce a humanitární pomoci, a to s ohledem na globálně-politický i lokální kontext. Kurz bude zaměřen na teoretické i praktické otázky spjaté s přípravou a realizací rozvojových a humanitárních operací v různých politických, geografických a sociokulturních souvislostech. Prezentovány budou příklady konkrétních projektů, problematika financování a institucionálního zastřešení rozvojových a humanitárních programů. Studenti budou seznámeni s rozvojovou politikou ČR a s oblastmi zájmu českých nevládních organizací, které působí na poli rozvojové spolupráce, jakož i s problematikou globálního rozvojového vzdělávání a osvěty. V rámci předmětu budou reflektována konceptuální a ideologická východiska uvažování o "rozvoji" a "humanitární pomoci", a to z pozic kritické antropologie a postkoloniálních studií.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení proběhne formou závěrečného písemného testu z obsahu přednášek a povinné literatury.
|
Obsah
|
- rozlišení humanitární intervence a rozvojové spolupráce
- příprava a realizace humanitárních a rozvojových projektů
- financování humanitárních projektů, problémy při realizaci projektů
- nevládní neziskové organizace a humanitární projekty (konkrétní příklady)
- reflexe ideologického zakotvení otázky "rozvoje" a "pomoci" z perspektivy kritické antropologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Základní:
Escobar, Arturo. Encountering development : the making and unmaking of the third world. Princeton : Princeton University Press, 1994. ISBN 978-0-691-00102-9.
-
Základní:
DEGNBOL-MARTINUSEN, J. - ENGBERG-PEDERSEN, P. Understanding International Development Cooperation.. Zed Books Ltd., 2003.
-
Rozšiřující:
Parfitt Trevor - Hira, A. Development Projects for a New Millennium. Praeger, 2004.
-
Rozšiřující:
Jelínek, P. a kol. Rozvojová politika Evropské unie. Praha: Ústav mezinárodních vztahů., 2003.
-
Rozšiřující:
DESAI, Vandana - POTTER, Robert B. (eds. The Companion to Development Studies. Arnold: London, 2002.
-
Rozšiřující:
SACHS, W. (ed.). The Development Dictionary. Zed Books Ltd: London, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce (např. ve videoprezentaci) |
porozumět odbornému textu |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat odborný text |
v základních společenskovědních pojmech interpretovat mediální text |
vyhledávat a používat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit základní pojmy, principy a cíle globálního rozvojového vzdělávání |
identifikovat základní charakteristiky globálně politického kontextu nastavení humanitární a rozvojové intervence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit konkrétní problematické oblasti, které se týkají přípravy různých typů humanitárních a rozvojových projektů |
vymezit a analyzovat praktické problémy, které se týkají realizace humanitárních a rozvojových projektů |
rozpoznat a vyhledat oblasti zájmu českých nevládních organizací v oblasti humanitární a rozvojové intervence |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|