|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KEC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KEC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/KSE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je poskytnout studentům obecnější teoretický úvod zaměřený na historický přehled studia chování člověka jako adaptace - se složkou vrozenou (instinkty) a kulturně i individuálně získanou (učením), dále na jednotlivé oblasti chování (sexuální, rodičovské, sociální aj.).
|
Požadavky na studenta
|
Student přichází na přednášky a cvičení připraven četbou z povinné literatury. Kurz vyžaduje znalost anglického jazyka pro četbu povinné literatury. Kurz je zakončen zápočtem i zkouškou. Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce na některé z témat m rámci studia etologie člověka. Zkouška proběhne ústní formou v jednom ze třech vypsaných termínů. Jejím předmětem budou otázky z přednášek a studijní literatury a debata nad seminární prací.
|
Obsah
|
1. Úvod - zaměření a cíle přednášky. Chování a jeho studium.
2. Klasická etologie. Význam díla K. Lorenze.
3. Vznik humánní etologie.
4. Sociobiologie a evoluční psychologie.
5. Vrozené chování, instinkty.
6. Učení.
7. Komfortní chování. Teritoriální chování.
8. Sexuální chování - zásady reprodukce, výběr partnera.
9. Sexuální chování - dokončení.
10. Rodičovské a mláděcí chování.
11. Sociální chování 1.
12. Sociální chování 2.
13. Altruismus vs. agonistické chování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Franck, Dierk. Etologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7066-878-4.
-
Základní:
Barrett, Louise; Dunbar, R. I. M.; Lycett, John. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7178-969-7.
-
Základní:
Eibl-Eibesfeldt, Irenäus. Human ethology. New York : Aldine de Gruyter, 1989. ISBN 0-202-02030-4.
-
Základní:
Fraňková, Slávka; Bičík, Vítězslav. Srovnávací psychologie a základy etologie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-835-2.
-
Základní:
Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha : HZ Systém, 1997. ISBN 80-86009-15-7.
-
Základní:
Blažek, Vladimír. Úvod do obecné a humánní etologie : antropologie chování 4 : [učební text pro nebiologické obory]. Plzeň : Adela - Grafické studio, 2008. ISBN 978-80-87094-08-2.
-
Rozšiřující:
Schmitt, A., Atzwanger, K., Grammer, K., Schafer, K. Eds. 1997. New Aspects of Human Ethology. Plenum Press, New York a Londýn, 239 s. New aspects of Human Ethology. Plenum Press, New York a Londýn, 239 s., 1997.
-
Rozšiřující:
Laland, K.N., Brown, G.R. Sense and Nonsense. Evolutionary Perspectives on Human Behaviour. Oxford University Press, New York, 370 s., 2002.
-
Doporučená:
Morris, Desmond. Bodytalk = Řeč těla. Praha : Ivo Železný, 2004. ISBN 80-237-3870-4.
-
Doporučená:
EIBL-EIBESFELDT, I. Člověk - bytost v sázce. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Veselovský, Zdeněk. Etologie : biologie chování zvířat. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1331-8.
-
Doporučená:
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
-
Doporučená:
Lorenz, Konrad. Takzvané zlo. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0264-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a vysvětlit vztah biologických a sociálních determinant v kontextu behaviorálních věd |
ovládat základy biologie člověka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborný text v anglickém jazyce |
číst a porozumět odborný text v českém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit problematiku evolučních a biologických základů lidského chování |
vymezit a charakterizovat jednotlivé oblasti chování člověka, především sexuální a rodičovské chování, mláděcí chování, teritoriální či sociální chování a problematiku agresivity a altruismu, a to se zaměřením na srovnání s chováním zvířat, zvl. lidoopů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě znalostí problematiky evolučních a biologických základů lidského chování dokázat interpretovat konkrétní chování jedince |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|