|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KSG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KSG
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Název
|
Kulturní a sociální aspekty globalizace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky sociálních a kulturních aspektů globalizace, tak aby byli schopni určit a ohodnotit jednotlivé formy socio-kulturních procesů a změn. Dílčím cílem kurzu bude obeznámení se s možnostmi uplatnění antropologických evidencí v praktických oblastech rozvojových a vzdělávacích aktivit.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost s porozuměním a interpretací číst odborné texty v AJ. Aktivní účast na přednáškách a seminářích, při nichž budou ověřovány a demonstrovány osvojené dovednosti. Tyto dovednosti budou hodnoceny bodovým systémem. V případě absence student předloží výtah ze zadané literatury v rozsahu 500 slov a v digitální podobě. Výtah je nutno doručit nejpozději týden po absenci. Studenti s individuální úpravou v případě zahraničního studia dodají min. 8 výtahů z uložených textů a osvojení znalostí bude následně ověřeno ústní formou.
|
Obsah
|
1. Organizační pokyny. Úvod do problematiky globalizace. 2. Definice, povaha a historické mezníky. Nadnárodní subjekty, globální sever a jih, časoprostorová komprese, moderní světový systém, teorie závislosti. 3. Globalizace jako předmět antropologie. Globální asambláže; globální situace. 4. Globální kulturní ekonomie a antropologie globálních toků. 5. Diaspory, transnacionální sítě a jejich konceptualizace; kulturní komplexita a identita. 6. Transnacionální kulturní pole; antropologické terénní výzkumy transnacionálních sítí. 7. Kreolizace, westernizace, kosmopolitismus. 8. Multipolární svět, globalizace a role populární kultury na poli kulturních identit. 9. Globalizace, media a komunikační technologie: globální sociální hnutí. 10. Přistěhovalectví, imigrační a integrační politiky. 11. Antropologie rozvoje; Přednáška lektora z praxe. 12. Přednáška lektora z praxe. 13. Závěr semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Globalisation : studies in anthropology. London : Pluto Press, 2003. ISBN 0-7453-2059-7.
-
Základní:
Appadurai, A. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalisation. 1996.
-
Základní:
Inda, X. J. - Rosaldo, R., eds. The Anthropology of Globalisation: A reader Sacond Edition. Oxford, 2008.
-
Rozšiřující:
Friedman, J. Cultural Identity and Global Process.
-
Doporučená:
Friedman, Thomas L. Svět je plochý : stručné dějiny jedenadvacátého století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1530-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
53
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Schopnost číst s porozuměním, interpretací a kritickou reflexí odborný text v anglickém jazyce. Předmět nemá podmiňující předmět. |
Získané způsobilosti |
Studenti si zapamatují základní pojmy antropologické teorie globalizace (koncepce světového systému, kulturní hybridity, diaspor, transnacionálních kulturních polí atd.). Uvedou do vztahu významné politicko-ekonomické procesy (modernizace, urbanizace, industrializace, dekolonizace, rozvoj médií a dopravy apod.) a socio-kulturní změny v lokálních společnostech. V seminární výuce si studenti osvojí schopnost diskutovat a kriticky posuzovat jednotlivá témata. |
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Přednáška s analýzou videozáznamu
- Výuka podporovaná multimédii
- Seminární výuka
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
- Demonstrace dovedností při semináři
|
|
|
|