|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KUL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KUL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kulturní antropologie a ekologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy antropologického přístupu ke studiu vztahu mezi přírodním prostředím a lidskou společností. Kurs nabízí historický úvod do ekologicky orientovaného antropologického bádání s přehledem nejvýznačnějších badatelů a myšlenkových proudů. Část kurzu bude věnována rozboru adaptivních strategií konkrétních společností v jejich přírodním prostředí. Kromě tradičních témat ekologické a environmentální antropologie budou v kurzu rozebírána i témata přesahující do oblasti kognitivní a symbolické antropologie, která se zabývají kategorizačními schématy biologických organismů, konstrukcí identity a kolektivní paměti v krajině.
|
Požadavky na studenta
|
a) Každý týden přečíst literaturu do semináře. b) Prezentovat alespoň jednou v semináři. c) Vypracovat esej na zvolené téma, které zapadá do témat probíraných v přednáškách nebo na seminářích. d) Přečíst povinnou literaturu k přednáškám. e) Složit závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Organizační informace 2. Ekologická antropologie sensu lato 3. Ekologie 4. Kolaps společností 5. Metodologie ekologické antropologie 6. Lovci-sběrači 7. Pěstitelé 8. Pastevci 9. Etnobiologie 10. Krajina jako kulturní fenomén 11. Nativní vnímání prostředí 12. Současné technologie a jejich dopady 13. Test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
Mgr. Martin Tremčinský, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
Mgr. Martin Tremčinský, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Diamond, Jared M. Collapse : how societies choose to fail or succeed. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03337-5.
-
Základní:
Kottak, Conrad Phillip. Cultural anthropology. 7th ed. New York : McGraw-Hill, Inc., 1991. ISBN 0-07-035615-7.
-
Základní:
Johnson, Allen W.; Earle, Timothy. The evolution of human societies : from foraging group to agrarian state. 2nd ed. Stanford : Stanford University Press, 2000. ISBN 0-8047-4031-3.
-
Základní:
Ingold, Tim. The perception of the environment : essays on livelihood, dwelling and skill. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-22832-8.
-
Rozšiřující:
Lapka, Miloslav; Gottlieb, Miroslav. Rolník a krajina : kapitoly ze života soukromých rolníků. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-83-4.
-
Rozšiřující:
Brosius, P. The politics of Ethnographic Presence: Sites and Topologies in the Study of Transnational Enviromental Movements. In New Directons in Anthropology and Enviroment. C. L. Crumley, E. A. van Deventer, and J. J. Fletcher, eds. Pp. 150-176. Walnut Creek: Altamira Press, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat mezi logickými operátory při vyhledávání informací ve virtuálním prostoru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a kriticky hodnotit přístup a potenciál ekologické antropologie |
zhodnotit vztah mezi přírodním prostředím a společností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
recenzovat literaturu |
samostatně prezentovat, interpretovat text před publikem |
vyhledávat a využívat informace v digitálních databázích (Human Relations Area Files, Proquest, J-stor apod.) |
vytvářet argumenty při diskuzi s ostatními |
vytvořit strukturovaný text s akademickými parametry (struktura, výběr literatury, citace) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
E-learning, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
E-learning, |
|
|
|
|