|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MTK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MTK
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Název
|
Multikulturalismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
17 / -
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude představit studentům historický a politický kontext vzniku multikulturalistického hnutí, hlavní koncepce a přístupy, které se pod etiketou multikulturalismu od 60. let objevily, jakož i možnosti kritiky teoretických a politických východisek multikulturalismu z pozic současného antropologického myšlení. Součástí kurzu bude rovněž představení a reflexe politických a edukativních aplikací multikulturalistické vize v různých státech včetně ČR. Kurz se bude skládat jednak z tematických přednášek a jednak z rozboru vybraných relevantních textů v rámci diskuze se studenty.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení bude probíhat formou písemného testu, zohledněna bude i příprava a aktivní účast studentů v rámci seminářů. Předpokladem je i znalost literatury k předmětu, která bude zadána.
|
Obsah
|
1. Představení předmětu, organizační pokyny, podmínky absolvování 2. Osvícenství a romantismus jako ideové kořeny uvažování o moderních společnostech, resp. ideové kořeny debat o "multikulturalitě" a multikulturalismu 3. Významové pole slova multikulturalismus, pojmy multikulturalistického diskurzu (integrace, segregace, asimilace, identita, komunita?) a jejich kritická reflexe, multikulturalismus jako předmět antropologického studia 4. Historické, politické a společenské souvislosti objevení (se) multikulturalismu 5. Recepce multikulturalismu v evropských státech (Velká Británie, Francie, Německo, Nizozemí) 6. Pluralistický multikulturalismus (komunitarismus), Charles Taylor, Michael Sandel, Michael Walzer, Aldasair MacIntyre 7. Liberální multikulturalismus; Will Kymlicka, John Rex, Pavel Barša 8. Kritický multikulturalismus; Peter McLaren, Terence Turner, Shirley Steinberg and Joe Kinchloe, Chicago Cultural Studies Group 9. Kritiky multikulturalismu; Brian Barry, T. H. Eriksen, Gerd Baumann, Patrick West, Ralph Grillo 10. Multikulturalismus a antropologická teorie kultury 11. Multikulturalismus a gender (feminismus); Susanne Okin, Iris M. Young, Sheila Benhabib 12. Mutlikulturalismus a sociální vyloučení; Michel Wieviorka 13. Multikulturalismus v ČR, multikulturní výchova v českém vzdělávacím systému, česká imigrační a integrační politika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Triton, 2007.
-
Základní:
Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
-
Rozšiřující:
Barry, Brian M. Culture and equality : an egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-2228-3.
-
Rozšiřující:
Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
-
Rozšiřující:
Grillo, R. D. Pluralism and the politics of difference : state, culture, and ethnicity in comparative perspective. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1998. ISBN 0-19-829426-3.
-
Rozšiřující:
Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Doporučená:
Okin, Susan Moller. Is multiculturalism bad for women?. Princeton : Princeton University Press, 1999. ISBN 0-691-00432-3.
-
Doporučená:
Taylor, Charles; Gutmannová, Amy. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
-
Doporučená:
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Doporučená:
Bauman, G. The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New York, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět nemá podmiňující předmět. |
Získané způsobilosti |
Studenti jsou schopni: - vymezit významové pole termínu multikulturalismus - objasnit a kriticky reflektovat historicko-politické a společenské okolnosti vzniku multikulturalistického hnutí - vyjmenovat teoretiky, kteří se zabývali otázkou kulturní diferenciace moderních společností (resp. otázkou multikulturalismu), a vysvětlit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu - kriticky reflektovat vybrané koncepce multikulturalismu z hlediska současných antropologických teorií etnicity, nacionalismu a kultury - srovnat multikulturalismus s alternativními světonázorovými koncepcemi jako je feminismus, liberalismus, nacionalismus, marxismus - analyzovat formy aplikace různých multikulturalistických přístupů v kontextu českého i zahraničního vzdělávacího systému (multikulturní výchova) a v kontextu tzv. integrační politiky v ČR - z aktuálních antropologických pozic kriticky reflektovat formy mediální či umělecké reprezentace kulturní rozmanitosti - analyzovat společenské procesy související s kulturní diferenciací soudobých komplexních společností a výsledky prezentovat nejen v podobě odborné studie, ale i formou publicistických žánrů
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Kooperativní výuka
- Projektová výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Prezentace práce studentů
- Seminární výuka
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
- Test
- Písemná zkouška
- Projekt
- Demonstrace dovedností v laboratorní výuce
- Demonstrace dovedností při semináři
|
|
|
|