|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MTKE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MTKE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Multikulturalismus a etnicita
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/MTK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu bude představit studentům historický a politický kontext vzniku etnorevitalizačních hnutí a multikulturalismu, hlavní koncepce a přístupy, které se pod etiketou multikulturalismu od 60. let objevily, jakož i možnosti teoretického uchopení multikulturalismu, etnicity a sociální identity z pozic současného antropologického myšlení. Součástí kurzu bude rovněž představení a reflexe politických a edukativních aplikací multikulturalistické vize v různých státech včetně ČR. Kurz se bude skládat jednak z tematických přednášek a jednak z rozboru vybraných relevantních textů v rámci diskuze se studenty.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení bude probíhat formou písemného testu, zohledněna bude i příprava a aktivní účast studentů v rámci seminářů. Předpokladem je i znalost literatury k předmětu, která bude zadána.
|
Obsah
|
1. Představení předmětu, organizační pokyny, podmínky absolvování
2. Osvícenství a romantismus jako ideové kořeny uvažování o moderních společnostech, resp.
ideové kořeny debat o nacionalismu, etnicitě, sociální identitě a multikulturalismu
3. Teorie etnicity a kontext jejich vzniku
4. Primordialismus, instrumentalismus, situacionalismus, konstruktivismus (Manchesterská škola,
Fredrik Barth, Julian Bromlej)
5. Významové pole slova multikulturalismus, pojmy multikulturalistického diskurzu (integrace,
segregace, asimilace, identita, komunita?) a jejich kritická reflexe, multikulturalismus jako
předmět antropologického studia
6. Historické, politické a společenské souvislosti objevení (se) multikulturalismu
7. Recepce multikulturalismu v evropských státech (Velká Británie, Francie, Německo, Nizozemí)
8. Pluralistický multikulturalismus (komunitarismus), Charles Taylor, Michael Sandel, Michael
Walzer, Aldasair MacIntyre
9. Liberální multikulturalismus; Will Kymlicka, John Rex, Pavel Barša
10. Kritický multikulturalismus; Peter McLaren, Terence Turner, Shirley Steinberg and Joe
Kinchloe, Chicago Cultural Studies Group
11. Kritiky multikulturalismu; Brian Barry, T. H. Eriksen, Gerd Baumann, Patrick West, Ralph Grillo
12. Multikulturalismus z hlediska antropologických teorií etnicity a kultury
13. Multikulturalismus a gender (feminismus); Susanne Okin, Iris M. Young, Sheila Benhabib
14. Mutlikulturalismus a sociální vyloučení; Michel Wieviorka
15. Multikulturalismus v ČR, multikulturní výchova v českém vzdělávacím systému, česká
imigrační a integrační politika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Základní:
Taylor, Charles; Gutmannová, Amy. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
-
Základní:
Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
-
Základní:
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Rozšiřující:
Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Triton, 2007.
-
Rozšiřující:
Barry, Brian M. Culture and equality : an egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-2228-3.
-
Rozšiřující:
Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
-
Rozšiřující:
Grillo, R. D. Pluralism and the politics of difference : state, culture, and ethnicity in comparative perspective. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1998. ISBN 0-19-829426-3.
-
Rozšiřující:
Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Doporučená:
Okin, Susan Moller. Is multiculturalism bad for women?. Princeton : Princeton University Press, 1999. ISBN 0-691-00432-3.
-
Doporučená:
Jakoubek, Marek. Teorie etnicity. Sociologické nakladatelství SLON, 2016. ISBN 9788074191855.
-
Doporučená:
Bauman, G. The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New York, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a charakterizovat významové pole termínu multikulturalismus |
objasnit a kriticky reflektovat historicko-politické a společenské okolnosti vzniku multikulturalistického hnutí |
vyjmenovat teoretiky, kteří se zabývali otázkou kulturní diferenciace moderních společností (resp. otázkou multikulturalismu) a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
srovnat a kriticky hodnotit multikulturalismus s alternativními světonázorovými koncepcemi jako je feminismus, liberalismus, nacionalismus, marxismus |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
z aktuálních antropologických pozic kriticky reflektovat formy mediální či umělecké reprezentace kulturní rozmanitosti |
analyzovat formy aplikace různých multikulturalistických přístupů v kontextu českého i zahraničního vzdělávacího systému (multikulturní výchova) a v kontextu tzv. integrační politiky v ČR |
analyzovat společenské procesy související s kulturní diferenciací soudobých komplexních společností a výsledky prezentovat nejen v podobě odborné studie, ale i formou publicistických žánrů |
kriticky reflektovat vybrané koncepce multikulturalismu z hlediska současných antropologických teorií etnicity, nacionalismu a kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|