|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / MTV2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
MTV2X
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Název
|
Metody terénního výzkumu 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/MTV2
|
Vyloučené předměty
|
KSS/MV2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSA/MTV1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty bakalářského cyklu s problematikou antropologického terénního výzkumu, etnografie a základních výzkumných technik kvalitativního výzkumu. Kurz se věnuje zejména dvěma základním technikám antropologického výzkumu: (zúčastněnému) pozorování a rozhovoru. Pozornost je však věnována také metodám práce s texty (obsahová a diskurzivní analýza) a vizuální antropologii. V rámci kurzu se dotkneme také problematiky vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a problematiky publikace dat. Metody zúčastněného pozorování budou předvedeny na příkladech jak z odborné (i autobiografické) literatury, tak v podobě pozvaných antropologů realizujících své vlastní výzkumy.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách včetně četby zadaných textů v ČJ a AJ, vypracování dvou samostatných prácí (pozorování a rozhovor), s nimiž se bude v rámci kurzu dále pracovat. Absolvování písemného testu na konci semestru.
|
Obsah
|
1. Kvantitativní a kvalitativní metody. Základní charakteristiky a postupy kvantitativních a kvalitativních metod, jejich přednosti a slabiny. Kritika kvantitativních a kvalitativních metod. 2. Vymezení základních pojmů. Teorie, metoda, hypotéza. Přehled základních pojmů. Co je teorie, model, koncept, pojem, hypotéza, metodologie, metoda. Validita a reliabilita. 3. Co je etnografie. Etnografie v sociologické tradici. Co je etnografie. Etnografie jako národopis. Německá tradice: Volkskunde a Völkerkunde. Ohniska zájmu etnografie. Sociologická tradice: výzkum městského prostředí. Chicagská škola. 4. Klasické pojetí terénního výzkumu v sociální/kulturní antropologii. "Nová etnografie". Terénní výzkum v britské a americké antropologické tradici. "Koloniální metodologie". Klasický model terénního výzkumu. "Metodologický obrat" v 80. letech. "Nová etnografie". Reflexivita. Politický rozměr výzkumu. 5. Metodologické problémy terénního výzkumu. Formulace výzkumného problému. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Identita výzkumníka (gender, "going native", "domorodá antropologie". Vedení terénního deníku. 6. Pozorování jako specifická výzkumná technika. Druhy a typy pozorování. Je vůbec možná klasifikace? Je nutné se účastnit, abychom mohli pozorovat? 7. Rozhovor jako specifická výzkumná technika. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie: strukturované-nestrukturované. Focus groups. Přepisy a kódování rozhovorů. 8. Analýza dat. Kategorie a kódy. Psaní etnografie. Zásady správného citování. Etické problémy související s terénním výzkumem a následnou publikací textů. Analýza dat: rozhovory, pozorování. Typy kódů. Psaní výzkumného projektu. Způsoby citování. Etika výzkumu a publikování. Problematika informovaného souhlasu. 9. Vizuální metody. Etnografická fotografie, dokumentární a etnografický film. Role obrazu v sociologii a sociální antropologii: obraz jako pramen. Film jako prostředek antropologického zkoumání. Fotografie jako výzkumná metoda. 10. Oral history. Sběr a analýza dat za pomoci orálně-historických pramenů. Oblast využití a specifika metody. Záznam a přepis výpovědí informátorů, analýza a interpretace dat. 11. Práce s textem. Základní metody práce s textem. Kódování. Obsahová analýza. Diskurzivní analýza. 12. Zkušenost s terénním výzkumem - diskuse s pozvaným hostem. 13. Zkušenost s terénním výzkumem - diskuse s pozvaným hostem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Základní:
Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
-
Základní:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Základní:
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Rozšiřující:
Silverman, David. Interpreting qualitative data : methods for analysing talk, text and interaction. 2nd ed. London : SAGE Publications, 2001. ISBN 0-7619-6865-2.
-
Rozšiřující:
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Rozšiřující:
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
Rozšiřující:
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Doporučená:
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět navazuje na předmět MTV1. |
Získané způsobilosti |
Student získá přehled o charakteru, přístupu a vývoji etnografie jako základního metodologického nástroje antropologie. Seznámí se s hlavními metodami používanými v rámci etnografického výzkumu a v rámci kurzu si dvě základní metody (pozorování a rozhovor) vyzkouší v praxi. Získá dovednosti kódovat a analyzovat takto získaná data. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný projekt a naučit se správně citovat odbornou literaturu.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Seminární výuka
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|