|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / NSG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
NSG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Nativismus a šamanismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Nativismus a šamanismus v globalizovaném světě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty na příkladu šamanismu/neošamanismu s problematikou setkávání a míšení kultur, vzniku globálního náboženského diskursu a tvorby identity v znovu-zakouzleném světě. Kurz je zaměřen na pochopení nativistických a revitalizačních hnutí usilujících o obnovu původní kultury a náboženství v kontextu postkoloniálního, postmoderního a globalizovaného světa - od etnických obrození vzdálených kultur po spirituální oživení evropských pohanských tradic. Zvláštní důraz bude kladen na rozbor vztahu náboženství domorodých kultur světa a západní alternativní religiozity, jejich vzájemného ovlivňování a proměn.
|
Požadavky na studenta
|
a) Každý týden přečíst zadaný text a připravit se na diskuzi v semináři b) Prezentovat ústní referát na zadané téma c) Složit závěrečný písemný test
|
Obsah
|
Obsah 1. Úvod (moderní, post-moderní a ne-moderní religiozita; transnacionální a glokální svět) 2. Návrat animismu (dějiny pojmu animismus; animistické kultury světa) 3. Fenomén šamanismu (dějiny pojmu šamanismus; šamanistické kultury světa) 4. Změněné stavy vědomí (fenomenologie a fyziologie transu; rituál a léčení) 5. Animismus a šamanismus v západní kultuře (psychologické přístupy; náboženství a spiritualita) 6. Tradice západního esoterismu a hnutí New Age (historický kontext západní alternativní religiozity; populární kultura) 7. Individualizace a komercializace new age religiozity (sociologické přístupy; spirituální supermarket) 8. Poutnictví a náboženský turismus (etnický turismus; komoditizace kultury) 9. Evropská nativistická a novopohanská hnutí (revitalizace starých germánských, keltských a slovanských náboženství; vynalézání tradice a konstrukce identity) 10. Euroamerický neošamanismus (tradiční, městský a jádrový šamanismus; univerzalizace šamanských tradic) 11. Západní apropriace domorodých kultur (exotizace a romantizace kultur; kulturní autenticita a ten Jiný) 12. Revitalizace šamanismu v domorodých kulturách (synkretismus a anti-synkretismus; hybridizace náboženství) 13. Rituál a oběť (new age vliv na domorodé kultury světa; tradiční a globalizované formy léčebných rituálů)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eliade, Mircea. Šamanismus a archaické techniky extáze. 2017. ISBN 978-80-257-2082-0.
-
Rozšiřující:
Rountree, Kathryn (ed.). Contemporary pagan and native faith movements in Europe: Colonialist and nationalist impulses. New York: Berghahn, 2015.
-
Rozšiřující:
Exnerová Helena. Český šamanismus v rozhovorech. Praha: Dingir, 2018.
-
Rozšiřující:
Palmisano, Stefania - Pannofino, Nicola (eds.). Invention of tradition and syncretism in contemporary religions: Sacred creativity. Palgrave Macmillan, 2017, 2017.
-
Rozšiřující:
Hanegraaff, Wouter J. New Age religion and Western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. Leiden: Brill, 1996.
-
Rozšiřující:
Kehoe, Alice B. Shamans and religion: An anthropological exploration in critical thinking. Prospect Heights, IL: Waveland Press, 2000.
-
Rozšiřující:
Znamenski, Andrei A. The beauty of the primitive: Shamanism and the Western imagination. Oxford: Oxford University Press, 2007.
-
Rozšiřující:
Galiner, Jacques - Molinié, Antoinette. The neo-Indians: A religion for the third millennium. Boulder: University Press of Colorado, 2013.
-
Rozšiřující:
DuBois Thomas A. Úvod do šamanismu. Praha, Volvox Glomator, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat klíčové pojmy antropologie náboženství |
vysvětlit základní termíny epistemologie, metodologie a teorie společenských věd
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat vztah náboženství domorodých kultur světa a západní alternativní religiozity, jejich vzájemného ovlivňování a proměn |
charakterizovat vztah identity a náboženství v globalizovaném světě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat přijímané informace |
samostatně prezentovat a interpretovat text před publikem |
kriticky zhodnotit nejnovější náboženské fenomény |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|