|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / OMI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
OMI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Migrace a integrace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem předmětu je teoritické uvedení do problematiky teorie migrací, seznámení s vybranými příklady migračních pohybů a osvojení si základních informací etnografické, demografické, geografické a historické provenience k tématu. V čem spočívá specificky etnologický příspěvek ke studiu této problematiky? Co může zajímat etnologa v komunitách vzniklých v důsledku migrací? V čem spočívá studium migrací v kontextu evropské etnologie. S jakými teoretickými přístupy se lze setkat v rámci reflexe masových migrací? Migrace budou probírány jak z hlediska historického, tak v kontextu aktuálních migračních pohybů, tzn. jako formující faktory dnešní etnické struktury Evropy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - písemná práce. Zkouška ústní formou prověří studentovu znalost dané problematiky. Znalost anglického jazyka.
|
Obsah
|
- Představení problematiky studia migrace a integrace, představení základních pojmů.
- Teorie migračních pohybů.
- Hlavní evropské imigrační oblasti v období doznívajícího středověku a počátku novověku.
- Migrace z a do českých zemí.
- Problematika právního postavení migrantů: multikulturalismus vers. koncept "vůdčí kultury".
- Skupiny v permanentním migračním pohybu.
- Migrace a etnizace.
- Globalizace a migrace: Integrační modely v evropském srovnání.
- Dočasné migrace, jejich funkčnost a společenské konsekvence.
- Aktuálnost etnologického studia dnešních masových migrací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fialová, Ludmila. Dějiny obyvatelstva českých zemí. 1.vyd. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0283-7.
-
Základní:
Brettell, Caroline B.; Hollifield, James Frank. Migration theory : talking across disciplines. New York : Routledge, 2008. ISBN 0-415-95427-4.
-
Základní:
Lozoviuk, P. Němečtí vystěhovalci z českých zemí a jejich jazykové ostrovy v jihovýchodní Evropě, In: Češi v cizině č. 10, s. 39-87. Praha, 1998.
-
Základní:
The state of the world´s refugees 2000 : fifty years of humanitarian action. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-924106-6.
-
Doporučená:
Šatava, Leoš. Migrační procesy a české vystěhovalectví 19. století do USA. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1989.
-
Doporučená:
Jansen C. J. Readings in the Sociology of Migration. London, Pergamon Press, 1970.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
23
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit problematiku migrací ze sociálně antropologické perspektivy |
charakterizovat a vysvětlit základní teoretické koncepce (adaptace, asimilace a integrace migračních skupin) |
popsat a vysvětlit význam migračních pohybů v současném globalizačním světě |
charakterizovat a vysvětlit problematiku azylantů, uprchlíků, pracovních a etnických migrantů v dnešní Evropě a zvláště v České republice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a hodnotit praktikovanou migrační politiku vybraných klíčových států |
samostatně formulovat a analyzovat pracovní hypotézy pro oblast interetnického studia |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|