|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / PRD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
PRD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Prezentace antropologických dat
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/AAV2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je pracovat s vizuální stránkou prezentace kvantitativních antropologických dat. Snahou je zdokonalit schopnost zvýraznit a zjednodušit souhrnnou informaci v datech ve formě grafu nebo tabulky a to jak pro odborné tak pro populární účely nebo média. Dalším úkolem je poradit si s interpretací již publikovaných grafů a tabulek a umět kriticky posoudit jejich kvalitu. Kurz se téměř zcela vyhýbá statistické teorii a soustřeďuje se plně na praktickou stránku vizualizace dat.
|
Požadavky na studenta
|
- Vizualizace zadaných dat ve formě domácích úkolů.
|
Obsah
|
Základy ovládání software R prostřednictvím RStudio
Grafy v knihovně ggplot2
Kvantitativní data, proměnné a jejich typy
Vizualizace kvalitativních vs. kvantitativních proměnných
Sloupcové grafy, koláčové grafy
Histogramy, krabicové grafy
Bodové grafy
Word clouds
Vizualizace dat na mapovém podkladu
Časové řady
Vizualizace pro odborné publikace vs. média
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Základní:
Shennan, Stephen. Quantifying archaeology. 2nd ed. Iowa City : University of Iowa Press, 1997. ISBN 0-87745-598-8.
-
Základní:
Agresti, Alan; Finlay, Barbara. Statistical methods for the social sciences. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-13-027295-7.
-
Doporučená:
Wickham, H. ggplot2: elegant graphics for data analysis. Springer, 2016.
-
Doporučená:
Legendre, Pierre; Legendre, Louis. Numerical ecology. 2nd english ed. Amsterdam : Elsevier, 1998. ISBN 0-444-89249-4.
-
Doporučená:
Krzanowski, W. J. Principles of multivariate analysis : a user's perspective. Rev. ed. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-850708-9.
-
Doporučená:
Kabacoff R. R in action: data analysis and graphics with R.. Shelter Island, NY: Manning Publications Co., 2011.
-
Doporučená:
Hebák, Petr. Vícerozměrné statistické metody [1]. Praha : Informatorium, 2004. ISBN 80-7333-025-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a vysvětlit základní popisné statistiky (např. průměr, medián, rozsah) |
rozpoznat odbornou práci založenou na metodologii kvantitativních šetření |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní funkce v prostředí MS Excel (či ekvivalentním software) |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
navrhnout vhodnou grafickou prezentaci dat |
vysvětlit rozdíl mezi grafickou prezentací pro odborné účely a pro média |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat základní funkce software R v prostředí Studio |
ovládat pokročilejší funkce tvorby grafů v knihovně ggplot2 v software R |
správně interpretovat grafické výstupy v publikovaných datech |
navrhnout postup prezentace vlastních dat a doprovodit jej slovním nebo písemným komentářem |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|