|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / PSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
PSA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Problémy současné antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s některými ze současných světů české a světové antropologie. Paralelně se kurz soustředí na představení vlivných metodologických konceptů v soudobé antropologii.
|
Požadavky na studenta
|
a) Prezence a aktivní participace na seminářích.
b) Referát.
c) Složení zkoušky vycházející ze závěrečného testu.
|
Obsah
|
Témata:
1) Holocaust a jeho dopad na soudobé antropologické myšlení.
2) Teorie národů a nacionalismu.
3) Migrace a transnacionalismus.
4) Úvod do studia národnostních menšin.
5) Soudobá romistika a vietnamologie.
6) Město jako současný svět antropologie.
7) Místa a ne-místa.
8) Krajina jako současný svět antropologie.
9) Rituál v antropologickém bádání.
10) Sacrum et profanum.
11) Sociální konstrukce reality.
12) Modernita a postmodernita.
13) Historická antropologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Václav Soukup, CSc. (100%),
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Kapusta, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Václav Soukup, CSc. (100%),
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Augé, Marc. Antropologie současných světů. Praha : Atlantis, 1999. ISBN 80-7108-154-X.
-
Základní:
Barnard Alan. History and theory in anthropology. Cambridge, 2000.
-
Základní:
Hroch Miroslav. V národním zájmu.Požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století ve srovnávací perspektivě. Praha. 1999.
-
Rozšiřující:
Ortner, Sherry B. "Dark anthropology and its others: Theory since the eighties.". 2016.
-
Rozšiřující:
Desjarlais, Robert, and C. Jason Throop. "Phenomenological approaches in anthropology." Annual review of anthropology 40,. 2011.
-
Rozšiřující:
Appadurai, Arjun, et al. Postkoloniální myšlení IV.. Praha: tranzit.cz, 2013.
-
Rozšiřující:
Descola, Philippe. "Rozhovor o knize Par-del? de la nature et culture.". Biograf 57, 2013.
-
Rozšiřující:
Graeber, David. Utopie pravidel: O technologii, stupiditě a skryté přitažlivosti byrokracie. Praha: Prostor, 2017.
-
Doporučená:
Bauman Zygmunt. Tekuté časy. Život ve věku nejistoty. Praha. 2008.
-
Doporučená:
Copans Jean. Základy antropologie a etnologie. Praha. 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
charakterizovat hlavní teoretické směry sociální a kulturní antropologie 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
využívat elektronické zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a interpretovat základní trendy antropologie posledních třiceti let |
vyjmenovat klíčové postavy současné antropologie a kriticky zhodnotit jejich práce a myšlenky |
charakterizovat klíčové české i mezinárodní časopisy, asociace a instituce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
najít a použít relevantní literaturu včetně elektronických zdrojů |
samostatně interpretovat text před publikem |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|