|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Symbolická antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky symbolické antropologie, která staví na předpokladu, že kultuře jednotlivých společností lze porozumět prostřednictvím klíčových symbolů a rituálů a že různé kultury připisují jednotlivým symbolům odlišné významy. Obeznámit studenty se strukturalistickou metodologií. Studenti si osvojí základní pojmy strukturální lingvistiky F. de Saussura, R. Jakobsona, sémiotiky R. Barthese a strukturální antropologie C. Lévi-Strausse.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem je schopnost číst s porozuměním a interpretací odborné texty v českém a anglickém jazyce. Zápočet bude hodnocen na základě písemného testu a zkouška probíhá formou ústního pohovoru. Obě formy zkoušení se zakládající na obsahu přednášek a obsahu uvedené povinné literatury.
|
Obsah
|
1) Úvod do problematiky symbolické antropologie. 2) Pojetí znaku a symbolu v evropské a americké jazykovědné tradici. 3) Symbolická antropologie V. Turnera. 4) Symbolická antropologie M. Douglas 5) Interpretativní antropologie C. Geertze 6) Metody analýzy klíčových symbolů podle S. Ortner. Aplikace metody. 7) Strukturální lingvistika F. de Saussura; formální a funkční jazykověda R. Jakobsona. 8) Strukturální antropologie C. Lévi-Strause. 9) Způsoby čtení C. Lévi-Strausse (R.Anrup, J. Derrida) 10) Sémiotika (Ch.S. Pears, Ch. W. Moris) a sémiologie (R. Barthes, J. Kristova) 11) Symbolika přírody a symbolika zvířat (A. Kalland, W. James) 12) Symbolika těla, pohlaví a rodu (K. Hastrup) 13) Závěr semestru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Anrup, R. "A cultural story of nature or natural story of culture? Reading of Lévi-Strauss". In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Základní:
James, W. Antelope as self-image among the Uduk. In: Willis, R. (ed.): SIGNIFYING ANIMALS. Human meaning in the natural world. London: Unwin Hyman, 1990.
-
Základní:
Kalland, A. Culture in Japanese nature. In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Základní:
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Základní:
Ortner, S. On key symbols. American Anthropologist, 75. 1973.
-
Rozšiřující:
Hastrup, K. The semantics of biology:virginity. In: Ardener, S. (ed.): Defining females. London: Croom Helm, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní koncepty sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované teoreticky orientované přednášce |
vést odbornou debatu odpovídající antropologickému diskurzu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
analyticky myslet a kriticky reflektovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat, určit a klasifikovat klíčové symboly určitého sociálního prostředí |
identifikovat symboly v širším kontextu sociální kultury |
určit a vysvětlit, jakou roli mají symboly (zvířata, jídlo, části lidského těla, prostorové kategorie), mytologie, náboženství v interakci a v organizaci každodenního života jednotlivců |
charakterizovat a porovnat rozdíly ve společných symbolech různých kultur (příroda/kultura, ženy/muži, život/smrt, čest/hanba, pravá/levá strana), symbolizovány |
charakterizovat mocenské aspekty využívání symbolů a určit jejich roli s sociálních procesech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat analytické a interpretační postupy na problematiku symbolů |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|