|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SAID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SAID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociokulturní aspekty lokální identity
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociokulturní aspekty lokální a regionální identity
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/VIAD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium Etnologie. Cílem předmětu bude seznámit studenty s problematikou formování lokální a regionální identity v historické perspektivě od 19. století do současnosti se zvláštním zřetelem na roli a význam jednak příslušníků lokálně nebo regionálně definovaných societ, jednak prvků materiální a nemateriální povahy při konstituování a rozvíjení těchto forem identit.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce a témata seminární práce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Obsahové zaměření kurzu cílí na přiblížení fenoménu identit (ze zvláštním zřetelem na jejich lokální a regionální formu), které lze dnes chápat především jako sociální konstrukt ovlivňovaný rozličnými faktory, z nichž některé vykazují značnou flexibilitu. Tyto identity můžeme považovat za entity vyvíjející se v čase se schopností expanze i redukce, zániku existujících i vzniku zcela nových. V rámci těchto dynamických procesů jsou zároveň náchylné k vnitřním strukturálním proměnám a transformacím. Vedle teoretického vymezení základních pojmů se předmět zaměří na dvě základní tematické linie: a) role jedince a komunity (v roli insider i outsider) na utváření společného vědomí vázáného ke konkrétnímu místu či oblasti; b) význam a podíl kulturních elementů materiální a nemateriální povahy na tomto procesu (sdílené charakteristiky, jejichž prostřednictvím se dnešní obyvatelé ztotožňují s lokalitou a regionem a které jichž užívají k postižení svébytných stránek či jedinečnosti teritoria navenek), vč. zacházení s vybranými jevy v roli atributů lokality a regionu ( obraz reálný / schematizovaný / transformovaný, "nacházení nových tradic"). V návaznosti na tyto dvě obahové osy bude pozornost zaměřena na sledování dalších funkcí vybraných prvků kultury (integrační, diferenciační), na roli auto a heterostereotypů při formování vlastní identity a při vnímání jiných (lokálních, regionálních, zemských identit), na problematiku regio- či lokalcentrismu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Semian, M. Název jako symbol regionu. Historická geografie 38 č. 2, s. 335-352. 2012.
-
Základní:
Zich, F. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha, 2003.
-
Základní:
Drápala Daniel. Vnímání kulturních odlišností. In: Doušek R.-Drápala D. (eds.): Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě.. Brno, 2015.
-
Rozšiřující:
Jeřábek, R., Maur, E., Štika, J., Vařeka, J. Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska IV. Etnografický a etnický obraz Čech, Moravy a Slezska (1500-1900). Praha, 2004.
-
Doporučená:
Týž. Place and Region: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, s. 475-485. 2003.
-
Doporučená:
Šerý, M., Šimáček, P. Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie 118., č. 4, s. 392-414. 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
104
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a adekvátně užívat základní pojmy studia identit a etnografické rajonizace. |
Charakterizovat a orientovat se v základní klasifikaci materiálních a nemateriálních jevů tradiční kultury středoevropského prostoru a jejich genezi. |
Ovládat základní pojmy a metody etnografického výzkumu. |
Charakterizovat potenciál starších pramenných materiálů pro výzkum a v jeho rámci identifikovat s ohledem na definovaný výzkumný cíl vhodné zdroje. |
Ovládat základní pojmy a metody etnokartografické metody. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Navázat kontakt s respondenty a vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru a Etickým kodexem České národopisné společnosti, z. s. |
Číst a porozumět odborné literatuře v domácím a zahraničním jazyce a reflektovat takto získané poznatky pro svůj výzkum a výstupy. |
Realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kvalifikovaně pracovat a vytěžovat starší pramenné materiály. |
Vyhodnotit získaná data. |
Na základě zpracování a interpretace získaných dat vytvořit kultivovaný odborný text různého formátu (rukopisná analýza výzkumu, konferenční příspěvek, materiálový příspěvek nebo studie). |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat principy etnografické rajonizace, formování kulturních areálů a s nimi svázaných identit. |
Identifikovat doplňkové zdrojové materiály (archivní prameny, ikonografie apod.). |
Popsat a vysvětlit genezi vybraných kulturních jevů a jejich sociální kontext. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Ovládat a aplikovat metody terénního výzkumu. |
Pracovat s domácí a zahraniční odbornou literaturou a její poznatky aplikovat v rámci vlastního studia problematiky a terénního výzkumu. |
Samostatně realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kriticky vyhodnotit získaná data z terénního výzkumu a kvalifikovaně je analyzovat. |
Doplnit data z terénního výzkumu excerpcí jiných pramenů. |
Zpracovat kvalifikovaný odborný text a prezentovat jej. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|