|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální organizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty navazujícího/magisterského studia. Cílem kurzu je představit studujícím oboru antropologie populací minulosti jedno z velkých tradičních témat antropologie a stimulovat je ke kritickému myšlení. Důraz bude kladen na integraci informací etnografického charakteru s poznatky retrospektivního bádání o organizaci společností v minulosti. Studenti budou seznámeni s antropologickým přístupem ke studiu sociální organizace. Úvodní část kurzu bude zaměřena na konceptuální vymezení problematiky z pozic jednotlivých badatelů a badatelek. Hlavní část kurzu osvětlí možnosti studia organizace a diferenciace v minulých společnostech na základě informací z pohřebních kontextů. Pozornost bude věnována i velkým tématům jako jsou hierarchie, gender, věk a tělesnost.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst anglicky, využívat elektronické zdroje informací.
|
Obsah
|
1. Organizační informace 2. Sociální organizace vs. struktura 3. Objektivní realita nebo nevědomý model? 4. Analýza sociální diferenciace na pohřebištích 5. Softwarové nástroje pro analýzu dat 6. Klasifikace společností podle socio-politické organizace 7. Sociální nerovnost 8. Etnografické modely pro retrospektivní vědy 9. Střízlivé možnosti modelování sociální organizace 10. Gender nebo biologické pohlaví? 11. Dimenze věku 12. Tělesnost 13. Diskuze nad projekty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rabe-Hesketh, S.; Everitt, Brian. A handbook of statistical analyses using Stata. 3rd ed. Boca Raton : Chapman & Hall/CRC, 2004. ISBN 1-58488-404-5.
-
Základní:
Chapman, Robert. Archaeologies of complexity. 1st pub. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-27308-0.
-
Základní:
Lévi-Strauss, Claude. Strukturální antropologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-713-7.
-
Základní:
O´Shea, J. M. Villagers of Maros: A portrait of Early Bronze Age Society. New York: Plenum Press, 1996.
-
Rozšiřující:
Soafer, Joanna R. The body as material culture: a theoretical osteoarcheology. Cambridge, 2006. ISBN 0521521467.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy sociokulturní antropologie, archeologie a statistiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
řešit základní statistické problémy ve statistickém softwaru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat mezi základními koncepty týkajícími se sociální organizace |
konceptuálně vymezit problematiku a z pozic jednotlivých badatelů a badatelek |
charakterizovat a popsat možnosti studia organizace a diferenciace v minulých společnostech na základě informací z pohřebních kontextů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
na pokročilé úrovni používat softwarový program Excel |
použít statistický software R |
systematicky zapisovat, třídit a analyzovat data, vytvářet datové matice |
připravit profesionální výstupy ve formě tabulek a grafů a interpretovat výsledky formálních analýz |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|