|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / TKR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
TKR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie kultury a etnicity
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/TKX
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem antropologické tematizace kultury od vystoupení E.B. Tylora, po moderní trendy vyzývající k opuštění konceptu kultury z antropologického diskurzu. V průběhu kurzu jsou prezentovány a diskutovány na straně jedné pojetí kultury hlavních antropologických škola směrů (evolucionismu, difusionismus, funkcionalismus, strukturalismus, kulturní materialismus a ekologie, symbolická a interpretativní antropologie, kognitivní antropologie, ad.), a na straně druhé je tematizován vztah konceptu kultury k dalším významným socálněvědním konceptům, jako je např. rasa, etnicita, nacionalismus, identita, multikulturalismus ad. Prostor bude věnován též (post)moderním směrům poukazujícím na "vymýšlení" kultury antropology, jakož i kritice konceptu kultury označující ji za "nový koncept rasy"
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení bude probíhat formou písemného testu, zohledněna bude i aktivní účast studentů v rámci seminářů. Nezbytným předpokladem úspěšné atestace je také znalost povinné literatury k předmětu.
|
Obsah
|
- Dějiny pojmu, "kultura" před antropologií.
- Evolucionismus.
- Difuzionismus a historický partikularismus.
- Funkcionalismus, strukturální funkcionalismus, konfiguracionismus.
- Kulturní ekologie a kulturní materialismus.
- Strukturalismus.
- Symbolická a interpretativní antropologie.
- Kultura, kulturní kritika a kritická antropologie. Kultura a kultur(ál)ní studia.
- Kultura a identita.
- Politizace kultury.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Soukup, Václav. Antropologie : teorie člověka a kultury. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
-
Základní:
Paleček, Martin. Antropologové v pasti? : mezi přírodou a kulturou. 2017. ISBN 978-80-7465-297-4.
-
Základní:
Kuper, Adam. Culture : the anthropologists' account. Cambridge : Harvard University Press, 2000. ISBN 0-674-00417-5.
-
Základní:
Horáková, Hana. Kultura jako všelék? : kritika soudobých přístupů. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-103-9.
-
Rozšiřující:
McRobbie, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-156-5.
-
Rozšiřující:
Kuper, Adam. Anthropology and Anthropologists: The Modern British School. London: Routledge & Kegan Paul, 1983.
-
Rozšiřující:
Barker, Chris. Slovník kulturálních studií. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-099-2.
-
Doporučená:
Barth, F. Introduction. Boston, Little, Brown and Company (s. 9-38), 1969.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
sledovat odborný výklad |
porozumět příslušnému sdělení |
adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
účastnit se odborné diskuse |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit vývoj antropologického konceptu kultury od jeho zrození v pracích E. B. Tylora, přes jeho zlatá léta až po analýzy soudobých dekostruktivistických přístupů, které jej posouvají z polohy nástroje analýzy do pozice předmětu |
charakterizovat a vysvětlit pojetí kultury hlavních antropologických škol a směrů |
charakterizovat a vysvětlit (post)moderní směry poukazující na "vymýšlení" kultury antropology |
formálně prezentovat a interpretovat pojetí, (post)moderní směry, vývoj antropologického konceptu kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uvést koncept kultury do vztahu jak k souvisejícím pojmům antropologického teoreticko-metodologického aparátu (kulturní relativizmus, evolucionizmus ad.), tak i k ostatním klíčovým konceptům sociálních věd (rasa, etnicita ad.) |
prezentovat, analyzovat a diskutovat pojetí kultury hlavních antropologických škol a směrů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|