|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / TKX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
TKX
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Akademický rok
|
2011/2012
|
Název
|
Teorie kultury a etnicity
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/TK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem antropologické tematizace kultury od vystoupení E.B. Tylora, po moderní trendy vyzývající k opuštění konceptu kultury z antropologického diskurzu. V průběhu kurzu jsou prezentovány a diskutovány na straně jedné pojetí kultury hlavních antropologických škola směrů (evolucionismu, difusionismus, funkcionalismus, strukturalismus, kulturní materialismus a ekologie, symbolická a interpretativní antropologie, kognitivní antropologie, ad.), a na straně druhé je tematizován vztah konceptu kultury k dalším významným socálněvědním konceptům, jako je např. rasa, etnicita, nacionalismus, identita, multikulturalismus ad. Prostor bude věnován též (post)moderním směrům poukazujícím na "vymýšlení" kultury antropology, jakož i kritice konceptu kultury označující ji za "nový koncept rasy"
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení bude probíhat formou písemného testu, zohledněna bude i aktivní účast studentů v rámci seminářů. Nezbytným předpokladem úspěšné atestace je také znalost povinné literatury k předmětu.
|
Obsah
|
Dějiny pojmu 2. Chicagská škola 3. Manchesterská škola + Edmund Leach 4. Primordialismus, konstruktivismus, modernismus v etnických studiích.. 5. Instrumentalismus v etnických studiích. 6. Situacionalismus (cirkumstancialismus) v etnických studiích. 7. Fredrik Barth 8. Kognitivismus v etnických studiích. 9. Etnicita a rasa (a třída) 10. Etnicita a nacionalismus 11. Etnicita a sociobiologie 12. Etnicita dnes
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eriksen, T. H. The epistemological status of the concept of ethnicity; Conference paper, Amsterdam ("The Anthropology of Ethnicity"). Published in Anthropological Notebooks (Ljubljana, Slovenia) in 1996.
-
Rozšiřující:
Glazer, Nathan; Moynihan, Daniel P. Ethnicity : theory and experience ; edited by Nathan Glazer and Daniel P. Moynihan. Cambridge : Harvard University Press, 1975. ISBN 0-674-26856-3.
-
Rozšiřující:
Van den Berghe, Pierre L. Ethnicity as kin selection: the biology of nepotism, in: Van den Berghe, Pierre L.: The Ethnic Phenomenon. New York: Elsevier, str. 15 - 36, (kap. 2). New York, 1981.
-
Rozšiřující:
Comaroff, John L. Ethnicity, Inc.. Chicago : University of Chicago Press, 2009. ISBN 0-226-11472-4.
-
Rozšiřující:
Jenkins, Richard. Rethinking ethnicity : arguments and explorations. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-8039-7678-X.
-
Doporučená:
Barth, F. Introduction. Boston, Little, Brown and Company (s. 9-38), 1969.
-
Doporučená:
Cohen A. Urban Ethnicity. London, Tavistock, 1974.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět nemá podmiňující předmět. |
Získané způsobilosti |
Studenti znají vývoj antropologického konceptu kultury od jeho zrození v pracích E. B. Tylora, přes jeho zlatá léta - se zastávkami u klíčových osobností, publikací a trendů - až po analýzy soudobých dekonstruktivistických přístupů, které jej posouvají z polohy nástroje analýzy do pozice jejího předmětu. Koncept kultury uvedou do vztahu jak k souvisejícím pojmům antropologického teoreticko-metodologického aparátu (kulturní relativizmus, evolucionizmus ad.), tak i k ostatním klíčovým konceptům sociálních věd (rasa, etnicita ad.).
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Individuální konzultace
- Seminární výuka
- Samostudium literatury
|
Hodnotící metody |
- Test
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|