|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / UFOLS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
UFOLS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do folkloristiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
79 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/FOLS
|
Vyloučené předměty
|
KSA/UFO
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seminární formou seznamuje s folkloristikou jako jednou ze základních disciplín antropologických věd. Cílem předmětu je především studenty prakticky seznámit se základními metodami a technikami folkloristického výzkumu s důrazem na terénní práci, včetně jeho etické stránky. Zvláštní důraz klade seminář na dokumentaci, analýzu a interpretaci soudobého folkloru v různých sociálních a kulturních kontextech, ale prezentuje i archivní a historickou dimenzi folkloristické odborné práce. Četba vybraných odborných textů zaměřených na metodologii folkloristické terénní práce je doplněna samostatnou i týmovou prakticky orientovanou terénní dokumentací soudobého slovesného folkloru a exkurzemi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní participace na semináři, samostatná dokumentace a prezentace soudobých folklorních textů, četba a prezentace odborného textu. Písemný test
|
Obsah
|
1. Folkloristika mezi sociokulturní antropologií, evropskou etnologií a literární vědou.
2. Folkloristický výzkum jako etnografie expresivní kultury.
3. Folklorní data jako text, společenská komunikace a sociální konstrukt.
4. Folkloristika mezi textem a kontextem.
5. Příprava folkloristického terénního projektu.
6. Metody folkloristického terénního výzkumu.
7. Techniky folkloristického terénního výzkumu.
8. Etická dimenze folkloristického výzkumu.
9. Folklorista v terénu mezi dokumentací a reflexivitou.
10. Analýza, klasifikace, katalogizace a interpretace folklorních textů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Karbusický, Vladimír. Báje, mýty, dějiny : nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. Vyd 1. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0524-0.
-
Základní:
Propp, Vladimir J. Morfologie pohádky a jiné studie. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.
-
Základní:
Ong, Walter J. Technologizace slova : mluvená a psaná řeč. Vyd. české 1. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1124-4.
-
Rozšiřující:
Leščák, Milan - Sirovátka, Oldřich. Folklor a folkloristika. Bratislava, 1982.
-
Rozšiřující:
Pohunek Jan - Janeček Petr - Votruba Adam. Metodická příručka ke sběru folkloru. Metodický materiál s návodem ke sběru folkloru 20. století pomocí rozhovorů s pamětníky. Praha Národní muzeum, 2014.
-
Rozšiřující:
Janeček Petr. Terénní dokumentace fokloru. Metodická příručka. Praha Ústav etnologie FF UK v Praze, 2014.
-
Doporučená:
Jackson Bruce. Fieldwork. Urbana University of Illinois Press, 1987.
-
Doporučená:
Bartis, Peter. Folklife and Fieldwork. An Introduction to Field Techniques.. Washington, Library of Congres, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní pojmy humanitních a sociálních věd |
charakterizovat a popsat hlavní disciplíny humanitních a sociálních věd, především těch souvisejících s antropologií |
charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
popsat a interpretovat základní chronologii dějin české literatury |
charakterizovat hlavní literární a dramatické žánry |
popsat rozdíl mezi literaturou a ústní slovesností |
komunikovat na základní úrovni ve vybraném světovém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text ve vybraném světovém jazyce |
porozumět odborné přednášce |
vést strukturovaný rozhovor a zapisovat jej v českém jazyce |
formálně prezentovat výsledek rozhovoru |
vést debatu nad odborným textem |
využívat tištěné informační zdroje |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit a charakterizovat základní pojmy folkloristiky a jejich vztah k dalším klíčovým pojmům a disciplínám antropologických věd |
vysvětlit a prezentovat fenomén folkloru a jeho vztah ke kultuře a jeho sociální funkce |
vysvětlit základní aspekty folklorní genologie a komparatistiky |
prezentovat a vysvětlit terénní i archivní dimenzi folkloristické odborné práce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
v rámci metodologie terénní práce vytvořit prakticky orientovanou dokumentaci soudobého folkloru |
navrhnout, připravit, prezentovat a realizovat vlastní folkloristický výzkum |
dokumentovat, analyzovat a interpretovat současný folklor v různých sociálních a kulturních kontextech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|