|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / EGO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
EGO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etnografie organizací
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/EO
|
Vyloučené předměty
|
KSS/EO
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoretickými perspektivami a etnografickými přístupy se zřetelem na studium organizací. Dále je cílem kurzu prakticky procvičit: vyjednání vstupu do zkoumané organizace (psaní smluv), nácvik konkrétních metod (etnografické interview a /zúčastněné/ pozorování), psaní terénních poznámek a terénního a výzkumného deníku, řešení etických otázek (anonymizace prostředí a informátorů, etický kodex atd.), postup při analýze (kódování).
|
Požadavky na studenta
|
zpracování projektu výzkumu, realizace uložených terénních cvičení, zpracování seminární práce předkládající zjištění z provedených terénních cvičení, ústní pohovor. V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. Osvojování základních principů provádění etnografického výzkumu v organizacích
2. Symbolismus a organizační etnografie
3. Postmoderní etnografie
4. Autoetnografie
5.-6. Standardní teorie a kritické teorie v etnografiích organizací
7. Etnografie nemocnic a zdravotnických organizací
8. Etnografie vězení
9. Etnografie mezinárodních korporací a organizací
10. Etnografie škol
11. Etnografie náboženských skupin
12. Etika v etnografickém výzkumu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hammersley, Martyn; Atkinson, Paul. Ethnography : principles in practice. London ; Routledge, 1995. ISBN 0-415-08664-7.
-
Základní:
Ouchi W., Wilkins, A. Organizational Culture. Annual Review of Sociology (11). 457-483, 1985.
-
Základní:
Binghay, Virgel. Organizational Ethnography: Socialization in Organizations.. Antipolo City: VCB Research and Publications, 2005.
-
Základní:
Sachs, P. Special issue: Anthropological approaches to organizational culture. Anthropology of Work Review. Washington, DC. Society for the Antrhopology of Work, 1989.
-
Základní:
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Rozšiřující:
Lavender, Tina; Edwards, Grace; Alfirevic, Zarko. Demystifying qualitative research in pregnancy and childbirth. [London] Quay Books, 2004. ISBN 185642-259-3.
-
Rozšiřující:
Lipman, P. Educational Ethnography and the Politics of Globalization, War, and Resistance. Anthropology and Education Quarterly 36 (4). 315-328, 2005.
-
Rozšiřující:
Schwartzman, Helen B. Etnography in organizations. Newbury Park : SAGE Publications, 1993. ISBN 0-8039-4379-2.
-
Rozšiřující:
Burawoy, M. Revisits: An Outline of a Theory of Reflexive Ethnography. American Sociological Review 68 (5). 645-679, 2003.
-
Rozšiřující:
Hunt, S. H., Symonds, A. The Social meaning of midwifery. London. Macmillan Press, 1995.
-
Rozšiřující:
Lutfey, K., Freese J. Toward Some Fundamentals of Fundamental Causality: Socioeconomic Status and Health in the Routine Clinic Visit for Diabetes1. Americal Journal of Sociology 110 (5). 1326-1374, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
28
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu etnografických metod |
vyložit různé etnografické přístupy a jejich dopad na různé verze etnografie organizací |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi etnografickými přístupy při studiu organizací |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající etnografických metod při studiu organizací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci etnografických metod (vyjednání vstupu do zkoumané organizace (psaní smluv), nácvik konkrétních metod (etnografické interview a /zúčastněné/ pozorování), psaní terénních poznámek a terénního a výzkumného deníku, řešení etických otázek (anonymizace prostředí a informátorů, etický kodex atd.), postup při analýze (kódování),...) |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých verzí etnografických metod na studium organizací |
samostatně kriticky zhodnotit etnografické metody |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci etnografické metody na studium organizací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|