|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / GAZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
GAZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Gender a zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
6
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/GZ
|
Vyloučené předměty
|
KSS/GZ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s oblastí výzkumu souhrnně nazývanou jako gender a zdraví (gender and health). Je postaven na četbě a následné diskuzi klíčových statí vycházejících z empirických výzkumů, které se zaměřují na různé oblastí genderových aspektů zdraví. Ty jsou konceptualizovány dvojím způsobem: 1) jednak jako něco, co formuje zkušenosti zdraví a nemoci; 2) v epidemiologickém a klinickém smyslu slova jako faktor působící na zdravotní status jedinců. Kurz nastoluje zejména témata související s reprodukčním zdravím mužů a žen, genderovými nerovnostmi ve zdraví, rozdíly v mortalitě a morbiditě dle genderu a jejich sociologickými interpretacemi, oblastí duševního zdraví, smrtí a umíráním a genderovými aspekty různých koncepcí bolesti.
|
Požadavky na studenta
|
Četba předepsané literatury a její rozbor v seminárních diskuzích, prezentace. Vypracování závěrečné písemné práce, která zpracovává dostatečné písemné prameny dle zadání vyučujícího, a její obhajoba. Písemná zkouška s rozpravou. V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. výzkumná oblast genderu a zdraví - vhled do problematiky
2.-3. reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce.
4.-5. genderové nerovnosti ve zdraví
6.-7. mortalita a morbidita dle genderu
8.-9. duševní zdraví a gender
10.-11. gender a smrt a umírání
12.-13. genderové aspekty bolesti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Helman, Cecil G. Culture, health and illness. London : Arnold, 2002. ISBN 0-7506-4786-8.
-
Základní:
Kirkham, Mavis. Exploring the dirty side of women's health. London : Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-38325-7.
-
Základní:
Annandale, Ellen,; Hunt, Kate. Gender inequalities in health. Buckingham ; Open University Press, 2000. ISBN 0-335-20364-7.
-
Základní:
Mullings, Leith; Schulz, Amy J. Gender, race, class, and health : intersectional approaches. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-7663-6.
-
Základní:
Taylor, Steve; Field, David. Sociology of health and health care. Oxford : Blackwell Publishing, 2003. ISBN 1-4051-0869-X.
-
Základní:
Bartley, Mel; Blane, David; Smith, Davey. The sociology health of inequalities. Oxford : Blackwell Publishing, 1998. ISBN 0-631-20929-8.
-
Základní:
Robertson, Steve. Understanding men and health : masculinities, identity and well-being. Maidenhead : Open University Press, 2007.
-
Rozšiřující:
Kelleher, David, Gerard Leavey. Identity and health. London: Routledge, 2004.
-
Rozšiřující:
Bendelow, Gillian. Pain and gender. Harlow: Pearson Education, 2000.
-
Rozšiřující:
Rivkin-Fish, Michele. Women´sHealth in Post-soviet Russia. The Politics of Intervention. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2005.
-
Doporučená:
Furquahar, Judith. Apetites. Food and sex in post-socialist China. Durham: Duke University Press, 2002.
-
Doporučená:
Orbach, Susie. Fat is a feminist issue. The Anti-diet guide for women. New York: Galahad Books, 1997.
-
Doporučená:
Sargent, Carolyn, Caroline Brettell (eds.). Gender and health. An International perspective. New Jersey: Prentice Hall, 1995.
-
Doporučená:
Petryna, Adriana, Andrew Lakoff, Arthur Kleinman (eds). Global Pharmaceuticals. Ethics, markets, practices. Durham: Duke University Press, 2006.
-
Doporučená:
Mamo, Laura. Queering Reproduction. Achieving pregnancy in the age of technoscience. Durham: Duke University Press, 2007.
-
Doporučená:
Rapp, Ryana. Testing women, testing the fetus. The Social impact of amniocentesis in America. New York: Routledge, 2000.
-
Doporučená:
Payne, Sarah. The Health of men and women. Cambridge: Polity Press, 2006.
-
Doporučená:
Davis, Kathy. The Making of Our bodies, ourselves. How feminism travels across borders.. Durham: Duke University Press, 2007.
-
Doporučená:
Kirkham, Mavis. The midwife-mother relationship. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2000. ISBN 0-333-76053-0.
-
Doporučená:
Nettleton, Sarah. The Sociology of health and illness. Cambridge: Polity Press, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
43
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu genderu a zdraví (reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce, genderové nerovnosti ve zdraví, mortalita a morbidita dle genderu, duševní zdraví a gender, gender a smrt a umírání, genderové aspekty bolesti). |
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia genderu a zdraví. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu genderu a zdraví. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku genderu a zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu genderu a zdraví. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu genderu a zdraví. |
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu genderu a zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium genderu a zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|