|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / HTS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
HTS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historická sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/HIS
|
Vyloučené předměty
|
KSS/HIS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s klíčovými postavami a tématy historické sociologie. Výklad shrne vývoj oboru od jeho počátků (Comte, Marx, Weber, Durkheim) až po současnost (Parsons, Eisendstadt, Luhmann, Giddens, Wallerstein). Pozornost bude věnována problematice sociologických periodizací historického vývoje a typologií společností (Spencer, Tönnies), ale i otázkám mechanismů a procesů historických změn (Elias, Foucault). Kurz uzavře tematika vývoje moderní společnosti ve fázi první a druhé moderny (Bell, Toffler, Bauman, Beck).
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1-2. počátky historické sociologie
3-4. moderní vývoj historické sociologie
5-6. teorie modernizace
7-8. první a druhá fáze modernity
9-10. civilizační proces
11-12. komparativní a historická metoda v sociálních vědách
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Civilizační teorie Norberta Eliase. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1996. ISBN 80-7184-197-8.
-
Základní:
Rueschemeyer, Dietrich; Mahoney, James. Comparative historical analysis in the social sciences. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01645-2.
-
Základní:
Keller, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-34-2.
-
Základní:
Isin, Engin F.; Delanty, Gerard. Handbook of historical sociology. 1st pub. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-71734.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie I : (teoretické koncepce a jejich autoři). Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1275-1.
-
Základní:
Smith, Dennis. The rise of historical sociology. Philadelphia : Temple University Press, 1991. ISBN 0-87722-920-1.
-
Doporučená:
Šubrt, Jiří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie : sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-77-3.
-
Doporučená:
Szakolczai, Árpád. Reflexive historical sociology. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-19051-7.
-
Doporučená:
Skocpol, Theda. Vision and method in historical sociology. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. ISBN 0-521-29724-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl ovládat světové dějiny v rozsahu středoškolského učiva |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - analyzovat aktuální diskuse o vzniku a vývoj lidské kultury a jejích klíčových transformací ze sociologického pohledu. - při případné pedagogické činnosti orientovat žáky v problematice histoircké sociologie - správně posoudit a interpretovat celospolečenský význam historické sociologie - kriticky zhodnotit a porovnat existující teorie historického vývoje - studenti si zapamatují základní terminologii historické sociologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|