|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KA1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kvantitativní sociologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty s principy kvantitativní sociologie a analýzy kvantitativních dat pro potřeby sociologického zkoumání. Ukazuje jak obecné zásady, tak konkrétní aplikace na reálných sociologických datech. Součástí kurzu je řízená samostatná práce studentů s vlastními nebo poskytnutými sociologickými a demografickými daty, která nahrazuje část týdenní hodinové dotace kurzu.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování zadaných analýz a domácích příprav, závěrečná seminární práce a písemný test
|
Obsah
|
1. Úvod a administrativa, základní přehled: Statistika a sociologie; základy statistiky a statistického usuzování
2. Instalace software: R, RStudio, RMarkDown
3. Analýza pomocí tabulek a třídění 2. a 3. stupně
4.-5. Základy mnohorozměrných modelů - proč a kdy je používáme
6.-7. Lineární korelace a regrese, metoda nejmenších čtverců
8. Mnohorozměrná regrese
9. Mnohorozměrná regrese - speciální analytické úlohy
10.-11. Regresní diagnostika: neobvyklá a vlivná data, nelinearita, heteroskedasticita, kolinearita
12.-13. Regrese s kvalitativní závisle proměnnou - binární logistická regrese
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fox, John. Applied regression analysis, linear models, and related methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1997. ISBN 0-8039-4540-X.
-
Základní:
Allison, Paul D. Multiple Regression: A Primer. Pine Forge Press, 1999.
-
Základní:
Fox, John. Nonparametric simple regression: smoothing scatterplots. Thousand Oaks : Sage Publications, 2000. ISBN 0-7619-1585-0.
-
Základní:
Stata multivariate statistics : reference manual. College Station : Stata Press, 2007.
-
Základní:
Hamilton, Lawrence C. Statistics with STATA : updated for version 9. Belmont : Brooks/Cole, 2006. ISBN 0-495-10972-X.
-
Rozšiřující:
Kohler, Ulrich; Kreuter, Frauke. Data analysis using Stata. College Station : Stata Press, 2005. ISBN 1-59718-007-6.
-
Rozšiřující:
Getting started with stata : for windows. College Station : Stata Press, 2007.
-
Rozšiřující:
Gould, William; Pitblado, Jeffrey; Sribney, William. Maximum likehood estimation with Stata. 3rd ed. College Station : Stata Press, 2005. ISBN 1-59718-012-2.
-
Rozšiřující:
Stata base reference manual. College Station : Stata Press, 2007. ISBN 1-59718-024-6.
-
Rozšiřující:
Stata survey data reference : manual. College Station : Stata Press, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní kvantitativní metody. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit mezi kvantitativní a kvalitativní proměnnou. |
vyjmenovat zákonitosti vícerozměrné analýzy. |
charakterizovat vícerozměrnou analýzu na příkladu vybraných sociologických dat. |
uvést příklady studií využívající vícerozměrné analýzy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
opatřit si vhodná data pro vícerozměrnou analýzu. |
upravit si data pro vícerozměrnou analýzu. |
samostatně aplikovat vícerozměrnou analýzu na vybraná data. |
samostatně zvolit vhodný analitický přístup k vybranému tému s využitím vícerozměrné analýzy. |
obhájit svůj analytický přístup ke konkrétní vícerozměrné analýze dat. |
zpracovat vícerozměrnou analýzu dat. |
prezentovat výsledky vícerozměrné analýzy dat ve formě odborného textu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|