|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KSZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální změna a sociální hnutí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními teoretickými přístupy ke studiu sociální změny. Zvláštní pozornost bude věnována sociálním hnutím (nejrůznější povahy) a jejich podílem na sociální změně. Kurz chce rovněž poukázat na "paradigmatické" proměny v uchopování fenoménu sociálních hnutí v jednotlivých teoriích - od představení typologií, přes studium struktur sociálních hnutí až po ideologické koncepty, jež jsou s nimi spojovány. Záměrem je demonstrovat na protichůdných přístupech jednotlivých teorií obtíže s definováním sociální změny a sociálních hnutí včetně dopadů na společnost. Pozornost bude proto zaměřena i na "vnější kontext" jako např. ekologie, náboženství, demografické proměny atd., jež vedou k zformování sociálních hnutí včetně jejich modifikace či zániku.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných prací a kombinovaná zkouška (písemný test a ústní pohovor).
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina. Kulturní kódování sociální změny jako historického procesu a sociologická imaginace.
2. Otázka metody výzkumu SH (konsensuální a konfliktuální paradigma). Jak sociologie hodnotí význam SH?
3. SH mezi modernou a pozdní modernitou.
4. Etika sociálního konfliktu.
5. M. Foucault, J. Habermas, A. Honneth: limity a pespektivy kritické teorie SH. Sociální hnutí a teorie uznání.
6. SH a modernita. Otázka sociální změny.
7. Mírová SH. Hnutí za lidská práva.
8. Ekologická hnutí.
9. Globlální a glokalizovaná společnost a činnost SH.
10. Od instituce k hnutí, od hnutí k instituci.
11. Rétorika, diskursivní praxe SH.
12. SH a ideologie.
13. Otázka sociální mobilizace a mobility aktérů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. (60%),
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr. ,
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Cobban, Alfred. A history of modern France. v. 1, Old régime and revolution 1715-1799. London : Penguin Books, 1990. ISBN 0-14-013825-0.
-
Základní:
Friedman, Jonathan. Cultural identity and global process. London : SAGE Publications, 1994. ISBN 0-8039-8638-6.
-
Základní:
Tilly, Charles. Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-70153-2.
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Globalization : the human consequences. Cambridge : Polity, 1998. ISBN 0-7456-2013-2.
-
Základní:
Tilly, Charles. Politika kolektivního násilí. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-60-1.
-
Základní:
Cobban, Alfred. The social interpretation of the French revolution. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-66767-4.
-
Základní:
Skocpol, Theda. Vision and method in historical sociology. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. ISBN 0-521-29724-9.
-
Rozšiřující:
Luker, Kristin. Abortion and the politics of motherhood. Berkeley : University of California Press, 1985. ISBN 0-520-05597-7.
-
Rozšiřující:
Strasser, H. a Randall, S. C. An Introduction Theories of Social Change. London: Routledge, 1981.
-
Rozšiřující:
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Rozšiřující:
Guidry, J. A., Kennedy, M.D., Zald, N. (eds.). Globalization and Social Movements: Culture, Power, and the Transnational Public Sphere. University of Michigan Press, 2000.
-
Rozšiřující:
Lužný, D. Hledání ztracené jednoty. Brno: MU, 2005.
-
Rozšiřující:
Giugni, M., McAdam, D., Tilly, Ch. (eds.). How Social Movements Matter. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1999.
-
Rozšiřující:
Harrington, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Rozšiřující:
Elias, Norbert. O procesu civilizace : sociogenetické a psychogenetické studie. I., Proměny chování světských horních vrstev na Západě. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-838-9.
-
Rozšiřující:
Stryker, S., Owens, T.J., White, R.W. (eds.). Self, Identity, and Social Movements. University of Minnesota Press, 2000.
-
Rozšiřující:
Porta, D.D. a Dani, M. Social Movements. An Introduction. Blackwell Publishing, 1999.
-
Rozšiřující:
Hegedus, Z. Social Movements and Social Change in Self-Creative Society: New Civil Initiatives in International Arena. International Sociology, 4 (1), s. 19-36, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
46
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu sociální změna a sociální hnutí. |
vyložit teoretické modely interpretující sociální změnu a sociální hnutí. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi vysvětlujícími co je sociální změna. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence vývoje moderních společností ve vztahu k sociálním změnám. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících co je sociální změna a sociální hnutí. |
demonstrovat samostatně konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích o sociálních změnách a jejich roli v měnících se společnostech. |
samostatně kriticky zhodnotit sociologické koncepce sociální změny a sociálních hnutí. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních změna a sociálních hnutí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|