|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / NEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
NEM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Německé sociální myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/NSM
|
Vyloučené předměty
|
KSS/NSM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit soudobé osobnosti a teorie myšlení o společnosti, které jsou svým pojetím, historickým vývojem a akcenty primárně ukotveny v prostoru německy mluvících zemí. Cílem je jednak průřezové přiblížení klíčových postav a myšlenkových zdrojů, z kterých čerpaly, ale také tématické vymezení hlavních problémových okruhů této myšlenkové tradice. Pozornost je rovněž věnována přesahům německého sociálního myšlení do kultury, do společnosti, do veřejného a politického diskurzu.Část semináře může být nahrazena řízeným samostudiem studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Myšlenkové zdroje německé sociologie a německého sociálního myšlení - Immanuel Kant,
2. Myšlenkové zdroje německé sociologie a německého sociálního myšlení - Georg Wilhelm Friedrich Hegel
3. Myšlenkové zdroje německé sociologie a německého sociálního myšlení - Karl Marx
4. Sociální utopie
5. Frankfurtská škola a její proměny v dějinách: "otcové zakladatelé" - Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno
6. Frankfurtská škola a její proměny v dějinách: "otcové zakladatelé" - Max Horkheimer
7. Druhá generace - Jürgen Habermas
8. Soudobí představitelé - Albrecht Wellmer, Axel Honneth
9. Ekonomické vlivy na sociální koncepty - Friedrich August von Hayek
10. Konstruktivismus - Niklas Luhmann
11. "Druhá moderna" - Ulrich Beck
12. Teorie konfliktu - Ralf Dahrendorf
13. Nábožensko-etické vlivy - Hans Küng
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horyna, Břetislav. Filosofie posledních let před koncem filosofie : kapitoly ze současné německé filosofie. 1. vyd. Praha : KLP, 1998. ISBN 80-85917-49-1.
-
Základní:
Reese-Schäfer, Walter. Politische Theorie heute : neuere Tendenzen und Entwicklungen. München : Oldenbourg, 2000. ISBN 3-486-23706-3.
-
Základní:
Váně, Jan. Proměny spravedlnosti : pokus o typologii. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-053-6.
-
Doporučená:
Die deutsche Soziologie der Gegenwart : systematische Einführung in das soziologische Denken. Stuttgart : Alfred Kröner, 1969.
-
Doporučená:
Dahrendorf, R. Pfade aus Utopia. München. Piper, 1967.
-
Doporučená:
Jäger, Wieland; Meyer, Hanns-Joachim. Sozialer Wandel in soziologischen Theorien der Gegenwart. 1. Aufl. Wiesbaden : Westdeutscher Verlag, 2003. ISBN 3-531-14022-1.
-
Doporučená:
Küng, Hans. Světový étos pro politiku a hospodářství. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-327-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
požadavek na studenty: schopnost číst v anglickém nebo německém jazyce, elementární funkční gramotnost |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student na základě absolvování kurzu bude schopen zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, jež jsou charakteristické pro německy hovořící oblasti. Dále získá schopnost provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují. Cílem je, aby student dokázal sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|