|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / NSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
NSP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Nerovnost, spravedlnost, politika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SPR
|
Vyloučené předměty
|
KSS/SPR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s teoriemi spravedlnosti a naučit je tyto teorie aktivně aplikovat.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. Teorie a ideologie spravedlnosti
2. Spravedlnost a veřejné mínění
3.-4. Metodologické postupy při zdůvodňování spravedlnosti
5. Soudobé typologie
6. Spravedlnost a politika - má dopad na politické chování?
7. Spravedlivé války
8. Je nerovnost spravedlivá?
9. Současný výzkum zkoumání spravedlnosti
10. Spravedlnost a soudobá sociální změna
11.-12. Komunitarismus vs. liberalismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Matějů, Petr; Vlachová, Klára. Nerovnost, spravedlnost, politika : Česká republika 1991-1998. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-82-6.
-
Rozšiřující:
Walzer, M. Spheres of justice: a defense of pluralism and equality. Oxford, 1985.
-
Rozšiřující:
Rawls, John; Krejčí, Oskar. Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-89-9.
-
Doporučená:
Gray, John. Dvě tváře liberalismu. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-0992-0.
-
Doporučená:
Kersting, W. Kritik der Gleichheit. Über die Grenzen der Gerechtigkeit und Moral.
-
Doporučená:
Matějů, Petr,; Straková, Jana. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
-
Doporučená:
Kymlicka, W. Politische philosophie. Frankfurt, 1992.
-
Doporučená:
Hanley, Eric a Petr Matějů, Klára Vlachová, Jindřich Krejčí. The Making of Post-Communist Elites in Eastern Europe. Sociologický ústav AV ČR (Praha). Working Papers of the Project Social Trends, 1998.
-
Doporučená:
Reese-Schäfer, W. Was ist Kommunitarismus?. Frankfurt am Main, 1995.
-
Doporučená:
Matějů, Petr; Večerník, Jiří. Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0765-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
33
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny vývoje teorií spravedlnosti. |
vyložit teoretická východiska a metodologické problémy spojené s teoriemi spravedlnosti. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy a konceptualizacemi spravedlnosti a nerovností. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu spravedlnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy přístupů k teoriím spravedlnosti. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích spravedlnosti. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie spravedlnosti. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálního jevu, jenž bude analyzován optikou některé z teorií spravedlnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|